Jeg er stadig i gang med min 1963 Mercury – I gang med at få lavet Scallops, Pinstriping, Lace og meget andet. Typiske customtricks som man lavede i 1950’erne og 1960’erne. En af de største kunsterne inden for denne genre er Larry Watson. For dem som ikke kender Watson og hans arbejde, kommer her en række indlæg omhandlende Watson.
Og imens bygges der så videre på min “Watson Tribute” bil i Californien…
Dette er del 1:
Larry Watson (21. juli 1938 – 20. juli 2010) var en legendarisk Custom maler og pinstriper.
I 1955, i en alder af 16, begyndte Larry karrieren med sine første spæde forsøg med pinstriping. Hans inspiration kom fra Von Dutch og Dean Jeffries som han så arbejde på en 1949 Mercury mens han sad på sin cykel uden for Barris Kustoms i Lynwood, Californien
Efter nogen tid tog Larry mod til sig, og gik hen til Dean og spurgte ham hvor han fik sine pensler fra. Svaret fra Dean var:
“What do You want to do ? Put me out of business?”
Larry svarede at han blot ville male lidt på hans egen bil, men det hjalp ikke. Dean ville ikke fortælle noget. På det tidspunkt var det kun Von Dutch og Dean som mesterede det de kaldte for “Modern Striping”
Men det stoppede ikke Larry. Han var opsat på at finde ud af det selv, så han besøgte en butik som handlede med ting til kunstnere og købte pensler og til en butik som kunne sælge ham noget kobberfarvet autolak. Derefter tog Larry hjem og begyndte at lave striber på hans 1950 Chevrolet som han havde stående i indkørslen hos han forældre. Den bil blev hans første custom, og er nok en af de mest kendte af Watson’s biler. Den var blot 5 år gammel på det tidspunkt, men 5 år gamle biler i USA er intet værd. Så det var en fin begynderbil for en 16 årig knægt. Bilen blev senere kendt som “Rose Mist” og senere som “Grapewine”
Men snart var ombygningen i gang. Bilen blev sænket, fik monteret fenderskirts, emblemer blev fjernet og der blev monteret Oldsmobile Fiesta hjulkapsler. Forreste kofanger mistede sine horn, og blev vendt på hovedet.
Med det udvendige på plads, var det nu tid til Pinstriping. Watson startede først med instrumentbordet, og da det gik godt fik han mod på også at lave mere på for- og bagklap.
Da Larry efter 2 dage var færdig med sine Pinstripes, kørte han til “Bellflower Clock Drive In” hvor alle de unge hang ud om aftenen. Alle her ville vide hvordan han havde fået råd til en ægte Von Dutch kreation på sin bil. Da Larry fortalte at det havde han selv lavet, troede ingen på ham. De var overbevist om at det var en Von Dutch, man at Larry havde fået ham til at skrive “Watson” som signatur. Men den var god nok… Det var Larry Watson som havde lavet det !
Dagen efter var Watson’s første kunde klar med hans 1950 Ford. Det var Harvey Budoff, som Watson havde mødt aftenen før på Bellflower Clock Drive In. Harvey ville nu se om det var løgn, eller om Watson virkelig kunne Pinstripe en bil selv.
Han tilbragte hele dagen med at pinstripe bilen. Han malede et øjeæble på en ske med blodet dryppende ud af skeen i på bagsiden af handskerummet. Larry fortalte ikke Harvey om kunstværket, men Harvey kæreste fandt efter noget tid ud af det. Efter Larry’s tur til Drive-In i Bellflower, var han blevet et it bland de unge. Hver dag han kom hjem fra skole, stod der tre eller fire biler i indkørslen og ventede på at Watson skulle lave striber på dem
Som det er med custombiler er det en løbende proces, og en rigtig custom bliver aldrig færdig ! Så en sænkning og pinstriping er jo ikke nok. Larry begyndte at tænke videre…
Grunden til navnet “Rose Mist” var at han senere lakerede den ellers hvide Chevy om i en farve fra de nye 1955 modeller fra Oldsmobile, kaldet “Rose Mist” og med en elfenbens hvid farve i bunden. Samtidig fik den tænder i grillen fra en 1953 Chevy, 1956 Buick sidetrim, lakepipes langs panelerne og andre små tricks
Rose Mist blev desværre skadet af en spritbilist i november 1956, så Watson måtte starte forfra med sin bil.
Watson fandt i øvrigt senere ud af hvor Von Dutch og Jeffries fik sine pensler fra. En lille butik på Compton Bldv.