I del 1 var vi forbi et par af Hurst’s kreationer. Det fortsætter vi med lidt endnu, da det var dem som lavede de mest unikke gearskift.
Hurst var leverandør til de fleste bilfabrikanter i USA. General Motors, Ford, Mopar og AMC gjorde brug af Hurst’s skiftesystemer. Ja…. AMC !! Jamen lavede de biler som kunne gøre brug af et smart racer gearskifte ?? Ja, de lavede f.eks. i 1969 deres Hurst SC/Rambler, eller Scrambler som den hurtigt blev døbt af folket..
Men grin ikke… For den kunne med sin 390 cu.i. V8 med 315 HK køre fra de fleste andre muskelbiler i den periode ! Gearkassen var manuel “Close Ratio” med 4 gear, som blev styret af Hurst’s berømte “T-Handle”
Og når nu man har udstyret bilen med et så lækkert gearskifte, skal der naturligvis skiltes med det. Hurst leverede også gearskiftet til efterfølgeren i 1970 kaldet “The Machine”, men her blev ikke skiltet med at der var Hurst komponenter i bilen.
Som før nævnt benyttede MOPAR også Hurst komponenter. I 1970 lancerede de deres Chrysler 300 Hurst. Med en 440 cu.i. motor, kaldet “TNT” med hele 375 HK var den trods sin størrelse ikke langsom ! Når du satte Hurst skifteren i “Drive” og jokkede pedalen til højre i gulvtæppet klarede den 0-100 km/t. på flotte 7.1 sek. og en 1/4 mile på 15.4 sek. Ikke dårligt af 1900 kg. bil !
501 stk. producerede Chrysler af denne mægtige vogn. Kun en af dem var topløs, hvilket dejlige Miss Hurst, alias Linda Vaughn, desværre ikke var da hun i 1970 lod sig køre rundt på racerbanerne i USA, for at gøre reklame for Chrysler og Hurst.
Interiøret i bilen var dog ikke særlig racer inspireret. Det lignede en almindelig 70’er brun dagligstue med lædermøbler. Grunden til det var at det var genbrug fra Chryslers topmodel “Imperial” – En skam at en ellers fræk bil, skal skæmmes af et kedeligt interiør fra en tung dagligdags flyder.
Og som AMC skal der selvfølgelig skiltes med at man her har en lækker Hurst skifter.
Der kører i øvrigt mindst en af disse sjældne vogne i Danmark. Som det kan ses i denne link, har den været solgt gennem en forhandler i Jylland: 1970 Chrysler 300 Hurst
Et andet MOPAR produkt som nød godt af Hurst’s opfindsom hed var bl.a. Dodge Charger og Challenger. Her udviklede de et gearskifte, udformet som grebet på en pistol. Og ja… Det blev ganske enkelt kaldt “Pistol Grip”
Så næste gang du kommer forbi en Dodge Challenger som denne, så prøv at kigge indenfor. Det er stor chance for at du ser et “Pistol Grip” i centerkonsollen. Især hvis det er en R/T version som denne her.
Men også Dodge Charger som denne kunne fås med “Pistol Grip”
Så er muligheden for at den ser sådan her ud indeni er også stor.
Video af 1970 Dodge Charger med “Pistol Grip”
Men Mopar koncernen havde også en anden lækker gearskifter på programmet. Den såkaldte “SlapStick Shifter”. Tricket med den var at man kunne holde palen inde og trække den helt ned i 1. gear, skyde bilen af, og ved at skubbe skifteren frem, skiftede den kun et gear ad gangen. Perfekt når man skulle jagte den Boss 351 Mustang mellem lyskrydsene.
Men også i Europa kan de designe fede gearskiftere. Se bare hvad Tom Selleck i hans rolle som “Magnum P.I.” havde at rode med i sin Ferrari 308 GTS
Det er da lækkert og simpelt.
Ikke noget at sige til at Tom Selleck smiler så meget. Det ville jeg også gøre bag rattet af sådan en 308’er !
Mere italiensk – Lamborghini P400. Og de kan også noget med interiøret og gearskiftet.
Se bare her !
Det er da smukt…… Og desværre uopnåeligt for de fleste.
Iflg. Lamborghini nørden, Uno, er gearknoppen dog forkert. Men stadig smuk og lækker.
Ud over de lækre ting som bilfabrikanterne finder på, er der også mange inden for custom og Hot Rod verdenen som selv finder på ting. Der bruges mange forskellige ting som gear knop etc. Håndgranat, vintage microfoner, dødningerhoveder, golfbolde, tromlerevolvere etc. – Fantasien vil ingen ende tage…..