Ja, det er desværre ikke mig, men min ældste søn som er så heldig…..
Min lille dreng er ved at blive stor, og om knap et år må han sidde på nakken af en knallert. Da han sidste år blev konfirmeret, var pengene han fik allerede øremærket til køb af en knallert. Og stolt blev faderen da han sagde at han ikke ville have en af de nye plastic scootere. Han ville have en Yamaha 4-gear, som jeg også havde da jeg var 16-17 år. Dem har jeg tidligere skrevet lidt om her: Før Bilen
Sommeren 2013 blev knallerten fundet kun 10 km fra hvor vi bor. En pæn 1976 model med skivebremse. Altså en Yamaha FS1 DX som den helt korrekt hedder.
Knallerten er i fornuftig stand, men alligevel skal der lige laves et par småting. Og som det gerne ender med her i huset, så griber projektet om sig !
Som den så ud da vi hentede den i sommeren 2013
De tykke forgaffelben og stelnummeret afslører at det er en 1976 model. Dog har den fået monteret sideskjolde og tank fra en 1977-79 model
“Trommesættet” fjernes, da omdrejningstælleren ikke virker alligevel.
Adskillelsen på begyndes i februar i år
Egentlig vil vi bare ha’ lakeret tanket og et par småting, men….. Ja, det er svært at stoppe
Så motoren ryger også af, og får et eftersyn
Og inden man ser sig om, ser den sådan ud – Strippet for alt !
Ting har det med at “falde fra hinanden” her på matriklen
Stellet sendes nu til glasblæsning og bliver så pulverlakeret
Og kommer tilbage sådan her – FANTASTISK !! Flottere end nyt
Det sidste bogstav i nummeret “N” afkodes som årgang 1976
Alle Yamaha FS1 stelnumre starter med “381” og derefter kommer det egentlige stelnummer. Og de første tal i stelnummeret nummeret afslører at det er en DX model. Alle 1976 DX’ere har numre i gruppen 220101-226140 – Så denne her med # 223XXX er nok fra ca. midt 1976
Lige nu er tanken afleveret hos autolakereren og den kommer nok retur i løbet af næste uge. Og så kan vi så småt begynde at samle igen. Men vi har tid nok – Knægten fylder først 16 til oktober 😉
Og hvad farve skal den så ha’ ??? Det er næste problem !