N.Y.C. Yellow Taxi Cabs

En gul Checker Marathon “Yellow Taxi Cab” … Nok en af den mest genkendelige biler i hele verdenen. ALLE, uden undtagelse, har set sådan en i film eller i virkeligheden.

GsNJNwuI-UM

De seneste år har jeg ledt efter en Checker Marathon A11 Taxi Cab – Og gerne en som originalt har kørt i New York. Desværre er vejret i N.Y. ikke så fint som på f.eks vestkysten, hvor jeg plejer at finde mine biler. Så det er gået meget hårdt ud over bestanden af Checkere som har kørt i det område, og der er meget få tilbage.

De Checkere vi kender bedst er modellen A8 som kom i 1956. I 1958/59 fik den dobbelte forlygter og det er nok præcis DEN model som vi bedst kender. I 1961 kom model Marathon A11 som kørte som Taxi frem til 1982, hvor de blev afløst af Chevrolet Caprice og senere af Ford Crown Victoria.
Marathon A11 var næsten samme karrosse som A8. Kun frontgrillen og andre små detaljer var ændret. Og sådan så den ud helt frem til 1982.

checker-a8-dri-ver-matic-special-01
Checker A8 årgang 1956. Samme basis karrosse som den vi kender (Marathon A11), men blot med enkelte forlygter.

Kun ganske få ændringer blev lavet fra 1958 modellen og frem til den som stoppede i 1982. Største forskelle i design ses i 1964 hvor de fik gule parkering/blinklys foran, og senere i 1973/74 hvor de fik store 5mph. kofangere for og bag. De mindre og smukkere kromkofangere måtte lade livet da der kom nye lovgivninger vedrørende kollisionsikkerhed. Indvending skete der også små forandringer fra år til år. i 1970 fik de f.eks implanteret hele ratstamme og rat fra Chevrolet, fra hvilke de også siden 1965 havde brugt motorer og gearkasser fra.

i307606
1960 Checker A9 – Nu med dobbelte forlygter. Bemærk at grillen her er anderledes end model Marathon som kom i 1961.

6818903549_740d7c39d1_z
Før 1967 kunne en N.Y. Taxi være i hvilken som helst farve, alt efter hvilket Taxi selvskab den kørte for. Først i 1967 blev det vedtaget ved lov at alle Taxi’er skulle være gule. Yellow Taxicab Co. i New York, som var de største, havde naturligvis allerede fra deres start i 1912 valgt farven gul, fordi den var let genkendelig i gadebilledet.
Mange andre Taxi selskaber i hele USA benytter også farven gul af samme årsag.

730526_10151334616230270_273257958_n
Her en flot Checker Marathon af nyere årgang. Den kendes på de store kofangere som blev indført i 1974. Der var også i 1970 blevet indført 2-vejs radioer, så nu kunne chaufførene og personen på Taxi stationen kommunikere med hinanden, og bilerne kunne sendes afsted på ture via radio. Derfor kom der i 1970 et ekstra skilt på taget – “On Radio Call” – Når de var tændt, kunne kunder på gaden se at den var optaget, selvom bilen måske lige nu var tom.

6621458681_bdbccaa15e_z
Her en lidt ældre model, som det kan ses på kofangerne. Men som det kan ses på Taxi skiltene på taget, er den fra 1970 eller senere.

$T2eC16ZHJHYE9nzpeb8OBR!fOTIHjQ~~60_3
Et typisk set-up af det velkendte “Rockwell” Taxi Meter

185179114_f6af4a3fa0_z

taxi_01
Her en 1974 eller nyere med de store kofangere, men med det gamle type skilt på taget. Formegentlig en kopi til en film, hvor man ikke går så højt op i detaljer.
Man kan også se biler med de store kofangere i Hollywood produktioner, som skal foregå i f.eks 1964 – Men da karrossen ikke har forandret sig fra 1958-82 kan man godt bruge disse biler til ældre film – Kun kendere vil opdage det.

920_pd1710952_1
Afløseren for Checkerne blev denne model Chevrolet.

taxi_rachel2
Modellerne kan heller ikke holde fingrene fra en fin Checker !

73 ford custom 500 -taxi driver
Andre biler end Checkere har også båret den gule farve. Her ses en 1973/74 Ford.

Men fra 1958-82 var Taxi markedet domineret ad Checkere, da de var uopslidelige, og nemme at reperere på når det gik galt. Og det gjorde det ofte i storbyer som New York, Chicago og Los Angeles.

920_pd252360_1
1971 Plymouth Satellite

polara shot 2
1972 Dodge Polara

IMG_5111-1024x764
1963 Chevrolet

funny face- pmouth plaza 55
1955 Plymouth

chevrolet__checker_marathon_taxi_yellowcab_1960_1_lgw
Men Checkere sås også i andre farver, men det var dog sjældent. Her er den i rød, fra Taxi selskabet “Red Cab Company” som holder til i Los Angeles.

Da den sidste Checker trillede af båndet i 1982, var en æra forbi. Ca. 100.000 Checkere blev produceret fra 1956-82. Af dem menes kun ca. 1000-1200 at være tilbage, og kun ca. 300-500 menes at være kørende, ifølge Checker Club of America.

Model A11 som var Taxa modellen, stod for 85% af de producerede biler. De sidste 15% blev solgt til private, og hed A12, men var i bund og grund samme bil. De fleste A12 var dog leveret med Chevrolet V8 motorer,hvor de fleste A11 (Taxi) var med Chevrolets række 6’er.

Det er aldrig blevet helt det samme at se de gule Taxier køre rundt i “The Big Apple” – I dag er det småkedelige udrangerede Politibiler som klarer opgaven.

Skriv et svar