Fars Dag på Wedelslund Gods – Del 1

5. juni…. Grundlovsdag, fars dag. Kært barn har mange navne. Men inden for veteranbils kredse er dagen også kendt som Klassisk køredag eller National køredag. Dette er dagen hvor det rundt i hele landet afholdes små og store køreture, som til sidst ender op med af folk parkerer samlet et givent sted. De sidste mange år har jeg holdt os til vores lokal område denne dag. Men i år skulle der ske noget nyt. Jeg havde hørt rigtig god omtale om et Veterantræf på Aarhus egnen. Et stort godt har i nu 4 år åbnet portene, og ladet veteranbilsfolket boltre sig på de store græsplæner. Det resulterede allerede på 3 året, at over 1200 biler kom og besøgte godset. Så i år ville jeg se nærmere på dette jyske fænomen.

Jeg drøftede dette med et par venner, og vi blev enige om at drage afsted. Så kl. 6.30 fredag morgen, startede jeg min De Tomaso med et brøl, så genboens kat sikkert har knaldet hovedet op i lydpotten på deres bil, som den lige lå så trygt og sov under. Kørte de 5 km ud tim min ven, Ketil, og hægtede ham på. Skulle man være en smule søvnig fra morgenstunden, så vågner man når man mases ind i kabinen på en 600 hestes De Tomaso !

Hen over den dyrt betalte Storebæltsbro, og 45 minutter senere var vi fremme ved Middelfart, hvor jeg skulle mødes med nogle Ferrari folk, som skulle hænge på op til Ry, hvor vi igen skulle mødes med en Ferrari / Porsche entusiast. Turen til Ry gik i raske skridt, og ved 8.30 tiden var vi fremme. Satte derefter kurs mod Wedelslund, som kun var ca. 15-20 minutter fra Ry.

Turen fra Ry til Wedelslund Gods blev kørt af små hyggelige veje

Turen fra Ry til Wedelslund Gods blev kørt af små hyggelige veje

Ved indgangen til Godset, blev vi mødt af veteranbiler i begge retninger fra hovedindgangen. Heldigvis gik det rimelig smertefrit, og efter ca. 15-20 minutter var vi på plads inde på den store plæne bag hovedbygningen.

Fin lastbil ved indgangen til godset

Fin lastbil ved indgangen til godset

Forfulgt af røde Ferrarier

Forfulgt af røde Ferrarier

En Jaguar har ikke kunne klare at holde i kø så længe. Den skulle lige have et hvil

En Jaguar har ikke kunne klare at holde i kø så længe. Den skulle lige have et hvil

Ankommet og blevet anvist plads - Nu skal der pakkes ud

Ankommet og blevet anvist plads – Nu skal der pakkes ud, så vi kan indtage de medbragte rundstykker og kaffe

BMW 323i Baur Cabriolet

BMW 323i Baur Cabriolet

IMG_2262

De Tomaso Pantera - En af de 2 der var der

De Tomaso Pantera – En af de 2 der var der

1967 Camaro RS/SS

1967 Camaro RS/SS

Pimp my Caddy....

Pimp my Caddy….

Volvo 1800 ES i en Volvo 1800 ES

Volvo 1800 ES i en Volvo 1800 ES

Buick Wildcat som har været i slagsmål ?

Buick Wildcat som har været i slagsmål ?

En gammel kending - Denne 1951 Chevy tog jeg hjem for år tilbage

En gammel kending – Denne 1951 Chevy tog jeg hjem for år tilbage

1958 Mercury detalje - LÆKKERT !

1959 Mercury detalje – LÆKKERT !

En hver drengs drøm i 1972 - Opel Manta 1900

En hver drengs drøm i 1972 – Opel Manta 1900

Weber karburatorer i en Ford Escort Mk. I

Weber karburatorer i en Ford Escort Mk. I

Og her er indpakningen

Og her er indpakningen

En mini Chevrolet i form af en Opel Coupé

En mini Chevrolet i form af en Opel Coupé

Kreidler Roadracer - 50cc selvfølgelig !

Kreidler Roadracer – 50cc selvfølgelig !

Lastbiler fra en svunden tid

Scania lastbiler fra en svunden tid

En stor flot amerikansk IH Fleetstar lastbll

En stor flot amerikansk IH Fleetstar lastbll

En lidt bredere Fiat

En lidt bredere Fiat

MEGET bred Ford A HotRod - For bred ?

MEGET bred Ford A HotRod – For bred ?

Italienske superbiler på græs

Italienske superbiler på græs