Som i kunne se i del 1 (En ny på vej), så er jeg gået i gang med at bygge endnu en Yamaha. En 1976 model med tromlebremse både for og bag. I 1976 blev modellen med skivebremse foran introduceret på det danske marked, og blev straks en storsællert. Så derfor er modellerne med tromlebremse ikke så almindelige. Og slet ikke modellen fra 1976, da alle dette år vile have den nye smarte skivebremse model, som de kaldte for “DX”. Tromlebremse modellen hed “K1”
I del 1 var stellet næsten samlet færdigt, efter min kammerat, Frank havde lakeret det.
Næste step er derfor at få lakeret tank og sideskjolde. Nå, ja…. Og så skal der samles en motor også. Og så er den allerede ved at være i mål !
Den dygtige maler, Brian, er her i gang med mine sideskjolde
Tanken er her lakeret i “Atomic Orange” fra en 2011 Corvette
Masser af perlemor – Ser godt ud i solen !
Matslebet, og klar til montering af mærkerne, som er korrekte for 1976 modellen
Vigtigt at de sidder korrekt, så der bruges tid på opmåling og fiksering med tape
Eventuelle luftbobler presses ud med en speciel plastic skraber – Handsker på for at undgå fedtfingre – VIGTIGT !!!
Så sidder striben som den skal – Nu skal YAMAHA mærket på
Igen – På med gummihandskerne og frem med målebåndet
Starter med at montere det sorte, men syntes ikke det ser godt ud. Så det erstattes af en hvidt
Meget bedre !!!!
Sideskjoldene får selvfølgelig samme tur
Og så skal tanken have den afsluttende lak ud over mærkerne
Superflot arbejde af Brian, endnu en gang !
Nylakeret tanksæt, nyt originalt tankdæksel og ny benzinhane – Så er det klar til montering.
Ser bestemt ikke fjollet ud. Det her skal nok ende godt….
Samlingen af Yamaha’er – Det er slet ikke så ringe endda….
Krumtappen med de nye lejer tjekkes med måleur og rettes op inden den monteres
Den havde knap 0.1mm kast, men ved at slå den lille kile ind imellem, kom den ned på 0.01mm kast. GODKENDT !
Skjoldet som dækker koblingen er tit skæv. Kan løses på 2 måder. Enten samles den med flydende pakning, eller også retter man fladen af som her. Så bliver det tæt !
Fladen er nu HELT plan, og kan nu bare samles med den originale pakning, uden brug af det fedtede flydende pakning
Motoren er nu samlet næsten færdig og monteret. Nu mangler kun cylinder og topstykke
Nyt speedometer, naturligvis…
Grunden til at der endnu ikke er cylinder på er denne – Vi er ved at bore den ud. En original “257” cylinder, som er meget eftertragtet
Cylinderen som er over 40 år gammel, havde små slidmærker, så den blev boret op til 40.50 mm, som er 0.50mm større end normalt.
Min store søn hjælper til – Han skal jo lære det !
3 nyborede/honede cylindre. En original lovlig “257” og 2 “FS1” tuncylindre, som nu er boret op til 43.5mm hvilket giver 60cc i stedet for det lovlige 50cc.
Og efter en tår varmebestandigt sort maling, er det nu klar til at montere. Tændrøret skiftet selvfølgelig senere !
Og med det, nærmer vi os afslutningen.
Men ikke altid går det som forventet. Min nyrenoverede motor kunne ikke koble ordenligt ud. Så den måtte skilles ad igen for at finde frem til fejlen. Alt ser tilsyneladende rigtigt ud. Koblingspladerne trykkes fint fra hinanden, men alligevel sidder koblingsknast og koblingsskål urokkelig fast sammen. Underligt…..
Og synderen er her….. De specielle skruer med bryst, var 4mm for lange i gevindet
De stak simpelthen alt for langt igennem på bagsiden af koblingsknasten – Men det ser man ikke når man samler det hele sammen med koblingsskålen. 🙁
Og når de er for lange, går de ind og trykker her i bunden, og så virker koblingen ikke ! (Se mærkerne)
Men der skæres lidt af skruerne, og så samles det hele igen
Koblingen er testet og virker. Nu er den 98% færdig. Mangler kun lidt kabelholdere etc.
Jeg er RIGTIG tilfreds med resultatet. Virkelig en flot maskine….
Og med denne færdig, kan jeg gå i gang med næste projekt, som bliver en helt anden stil. Men stadig en Yamaha… SELVFØLGELIG !!!!
SUPPORT YOUR LOCAL YAMAHA DEALER: