Ja, jeg kan jo ikke lade være. De knallerter trækker voldsomt i mig for tiden, så jeg er gået i gang med at bygge en ny. Denne gang bliver det en “Tromlebremse model” eller en FS1 K1 som den hedder i Yamaha’s model program. Den er fra 1976, men bliver bygget i min egen stil og ikke holdt 100% originalt. En hel del bliver trimmet og bygget om.
Knallerten jeg starter ud med er egentlig en 2 gears model, men med tank fra en 1976 model, forgaffel og andre dele fra en 1977 model. Så det eneste jeg egentlig skal bruge fra denne er, tank, fælge, forgaffel og motor. Resten bliver skrottet.
Stellet er faktisk i rigtig fin stand, men med et 2-gear stelnummer kan jeg ikke bruge det til at bygge en Yamaha 4-gear ud af. Så jeg har fundet en fint 4-gear stel fra en 1976 FS1 K1 – Altså modellen med de små sideskjolde. Men som så mange andre 1976 stel, så er der lavet huller i stellet, for at de store sideskjolde fra de nyere modeller kan sidde på. Noget som ofte er set, da man på den måde nemt fik sin knallert til at se nyere ud. Men i dag er det eftertragtet med de små skjolde, så de skal naturligvis tilbage igen. Så hullerne i stellet skal lukkes.

Og til sidst slibes det plant. Det ekstra hul til tændspolen lukkes også. Det er egentlig forkert, men det bruges ikke til noget. Fra fabrikken sad der en gummiprop i, men det bryder jeg mig ikke om – Så det er nu lukket og væk ! Som sagt, så bygger jeg den som JEG vil have den, og ikke som den var originalt !

Nymalede nav, nye lejer, pakdåser og eger – Og ja.. Der er 2 sæt, da jeg allerede har endnu et byggeri i tankerne

Og så er de klar til at blive sendt til min kammerat som sørger for af montere eger og stramme dem op. Det overlader jeg til andre…. Man må kende sine begrænsninger !

Og efter en uges tid er de tilbage – Som nye ! Et sæt til min 1976 K1, og 1 sæt til min 1978 DX som jeg også skal i gang med

Det ser jo fantastisk ud. Og igen en lille afstikker fra originalen, da bagdækket er 2.75″ bredt, mod originalt 2.50″
Vi bygger videre i næste afsnit…..