En ny på vej….

Ja, jeg kan jo ikke lade være. De knallerter trækker voldsomt i mig for tiden, så jeg er gået i gang med at bygge en ny. Denne gang bliver det en “Tromlebremse model” eller en FS1 K1 som den hedder i Yamaha’s model program. Den er fra 1976, men bliver bygget i min egen stil og ikke holdt 100% originalt. En hel del bliver trimmet og bygget om.

Knallerten jeg starter ud med er egentlig en 2 gears model, men med tank fra en 1976 model, forgaffel og andre dele fra en 1977 model. Så det eneste jeg egentlig skal bruge fra denne er, tank, fælge, forgaffel og motor. Resten bliver skrottet.

11143129_10206655419963617_4085851784929607170_n

Her er hvad jeg starter ud med.

Stellet er faktisk i rigtig fin stand, men med et 2-gear stelnummer kan jeg ikke bruge det til at bygge en Yamaha 4-gear ud af. Så jeg har fundet en fint 4-gear stel fra en 1976 FS1 K1 – Altså modellen med de små sideskjolde. Men som så mange andre 1976 stel, så er der lavet huller i stellet, for at de store sideskjolde fra de nyere modeller kan sidde på. Noget som ofte er set, da man på den måde nemt fik sin knallert til at se nyere ud. Men i dag er det eftertragtet med de små skjolde, så de skal naturligvis tilbage igen. Så hullerne i stellet skal lukkes.

20150518_112432

En lille blik i 1,5 mm plade er klippet til og er klar til at blive svejset i stellet

20150518_112536

Brikken holdes fast og plan med overfladen med en magnet

20150518_113953

Og hæftes fast

20150518_112656

Derefter fuldsvejes

20150518_122505

Og til sidst slibes det plant. Det ekstra hul til tændspolen lukkes også. Det er egentlig forkert, men det bruges ikke til noget. Fra fabrikken sad der en gummiprop i, men det bryder jeg mig ikke om – Så det er nu lukket og væk ! Som sagt, så bygger jeg den som JEG vil have den, og ikke som den var originalt !

11053630_10207056171302150_2823294006515050413_n

Spartling af små ujævnheder inden lakering

20150519_140747

Bøsningen hvor akslen til bremsepedalen går igennem skiftes ud

20150518_141918

Masser af løse dele er blevet blæst, og skal nu have maling

IMAG0014

Stelnummeret pudses af, så det er læseligt

IMAG0018

Nymalede nav, nye lejer, pakdåser og eger – Og ja.. Der er 2 sæt, da jeg allerede har endnu et byggeri i tankerne

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De nye lejer monteres

IMAG0019

Og så er de klar til at blive sendt til min kammerat som sørger for af montere eger og stramme dem op. Det overlader jeg til andre…. Man må kende sine begrænsninger !

20150612_114920

Og efter en uges tid er de tilbage – Som nye ! Et sæt til min 1976 K1, og 1 sæt til min 1978 DX som jeg også skal i gang med

20150612_115119

Originale Araya fælge. Pissedyre, men det holder bedre end mange andre reproducerede fælge

20150908_144524

Tank og de små sideskjolde afleveres hos maleren, mens jeg laver andre ting

received_10207929602460550

Lækkert nylakeret stel. Min ven Frank står for dette

20151002_082912

Lidt motordele er her blevet blæst, og er klar til primer, filler og maling

20151002_083310

Her har det fået sprøjte filler. Derefter er der klar til sølvfarven

20151006_132347

Mens delene tørrer, kan jeg jo så montere dæk på de fine fælge

20151006_134451

Det ser jo fantastisk ud. Og igen en lille afstikker fra originalen, da bagdækket er 2.75″ bredt, mod originalt 2.50″

20151007_123547

Med fælgen færdig er det bremsernes tur. Nye og renoverede dele ligger klar

20151007_123554

Nylakeret kædehjul og nye bolte

20151007_132635

Her benyttes selvfølgelig originale Yamaha dele !

20151007_134157

Det ser jo lækkert ud, sådanne nye dele !

20151007_134215

20151007_134206

20151007_134150

Pludselig begynder den virkelig at tage form

20151007_134227

Nye skærme, lygter, støddæmpere, styr etc. etc. – Der bliver ikke sparet på noget !

Vi bygger videre i næste afsnit…..