[1959 Buick Restoration][How The Pinkster turned out] [Back 2 1959 Buick Mainpage]
Ville du ikke hellere have en Buick ?
Buick 1959:
I 1959 så Buick'erne virkelig nye ud. De så slet ikke ud som Buick'er normalt gør. De var de mest ekstreme og voldsomme Buick'er indtil dato.
Selv navnene var ændret. Siden engang i 30'erne kaldtes den billigste Buick for "Special". Nu hed den "LeSabre".
Mellemserien hed ikke mere "Century" nej, den hed nu "Invicta". Og på toppen af kransekagen var det nu "Electra" og "Electra 225", som erstattede "Super" og "Roadmaster".
Alle GM (General Motors) biler, men undtagelse af Corvetten, var totalt redesignet i 1959, og havde kæmpe store finner.
Alle sammen var blevet længe, lavere og bredere. Følelsen af at Chrysler i 1957 havde vundet kapløbet om at få det største finner, sad stadig i kroppen på designerne hos GM.
Det skulle ikke ske igen !!!
Der er blevet skrevet meget om finnerne på biler som Cadillac og Chevrolet Impala fra 1959. (Hvem husker ikke Olsen Bandens sorte Impala/Bel Air ??), men tit og ofte glemmer de at søsterfabrikken "Buick" faktisk også havde nogle ret prangende finner på deres modeller fra 1959 og 1960.
Buick's finner var mindst lige så vilde som de andre, men huskes desværre ikke. Buick skilte sig virkelig ud i 1959, selv i det meget prangende selskab.
Alle GM's biler havde siden 1958 haft 4 forlygter. Det havde de også alle sammen i 1959, men Buick satte dem på skrå. Det samme gentog sig hvis man gik om bag ved bilen. Her var finnerne sat på skrå. Under finnerne havde de placeret en simpel lille rund baglygte.
Med al denne nytænkning, håbede Buick på at øge salget, som havde været lidt sløjt de sidste 4 år.
Det skete desværre ikke - Salget faldt til det laveste siden 2. Verdens krig.
De nye navne og den nye stil var måske for meget på én gang for de konservative Buick-kunder. Buick annoncerede med at de nye Buick'er slet ikke lignede Buick'er.
Det skulle det måske ha' gjort.
Men trods alt, så ser de stadig flotte ud her 40 år efter, og er i USA ved at være eftertragtede samlerobjekter.
De fleste blev desværre skrottet op igennem 60'erne, og i dag er der kun nogle tusinde tilbage ud af de 232.579 eksemplarer der i alt blev lavet, af samtlige modeller.
|