KAOS ! - Men det bliver forhåbentlig bedre med tiden. Desværre som sæsonnen lakkede mod enden blev motoren dårligere og dårligere. 1 ltr. olie pr. 100 km er nok lige i overkanten. Der var så meget underkompression at den spyttede olien op af ånderøret når jeg kørte over 80 km/t. Jeg måtte se i øjnene at det var tid til at renovere maskinen.... Den havde gået 83.000 miles og det er jo ingenting for sådan en stor motor. Men den havde stået stille i mange år, og det kan det ikke holde til..
Så op med den 300 kg. tunge motor, så den kunne ses efter.
Min søn Danny var en stor hjælp med at se efter at jeg ikke ramte noget da den skulle trækkes op. Der er ikke meget plads !
Op i motorstanden og skille den ad så jeg kan se hvad der er galt...
Motorrummet får en tur med en hedvandsrenseer for at fjerne al gammel olie og ørkensand. Det er noget nemmere at gå til efter sådan en tur.
Så er motorrummet klar til den sidste adskillelse, så det kan blive malet.
Motoren stod desværre ikke til at rede. Den var revnet i 3 af cylindrene. Så der var kun tilbage at finde en anden blok som kunne renoveres.
Topstykkerne kunne dog reddes. Så de blev planet og fik ordnet ventiler, olietyve etc.
Jeg fandt en "Donorbil" i San Jose, Californien på internettet. Så den måtte hjem til Danmark så den kunne levere de fornødne dele.
Så startede det hele forfra. Ud med motoren igen.....
Så er det job ved at være klaret. Intet problem når man har gjort det hele før.
Så er motoren pillet fra hinanden for at se HVORFOR den virkede !!!!
I got the Blues... Cadillac Blues. De fleste løsdele er blevet renset med en hedvandsrenser eller sandblæst. Så en tur med den blå sprøjte gør underværker bagefter.
Så er det ved at ligne noget igen. Renoverede topstykker, ny knast, lejer, knastkæde etc. etc.
Lidt Chrome gør jo altid godt...
Så er det ved at være tid til at smide den på plads igen.
Så er den på plads og er blevet indkørt. Nu skal den ultratunge forklap bare sættes på og justeres ind igen. Det er et større projekt og kræver lidt mandekraft.
Wrrooouuumm - Så er det hele klar til endnu en sæson (eller måske 2)
Data:
Motor: 429 Cu.I. (7,0 liter). 345 hestekræfter
Gearkasse: TH400 3-speed Automatic.
Bagtøj: Standard Cadillac med "Controlled Diffential" (Spær).
Udstyr: Power- steering -brakes -top -seats -windows, tonede ruder, fenderskirts, automatisk bagagerumsbelysning, aircondition, automatic niveau kontrol, vacuum-åbning af bagagerum, tilt/teleskop ratstamme, cornering lights, vacuum centrallås, vacuum udløsning af håndbremse, elantenne, automatisk nedblænding af langt lys, "Air Ride" - Luftaffjedring som kan styre bilens aksler seperat, "automatisk tøsebenspreder" etc.
Produktions antal: 2.250 stk.
Besøg Cadillac Sektionen.
Klik Her
Bliv medlem af det hurtigs voksende Cadillac-Forum på nettet
The New 1965-66 Cadillac Community
|