Ingen ferie uden lidt bilnørderi – Og sådan blev vores påskeferie til Berlin også. For jeg havde hørt om en gammel togremise i Berlin, som nu skulle være fyldt op med klassiske biler.
Til forskel fra andre automuseums kan man i “Classic Remise” opleve bilerne blive startet op, køre rundt of se dem blive nusset af deres ejere. For her er det ejerne af bilerne som har dem udstillet. Så mens man går stille rundt i hallen, kan man pludselig høre et øredøvende vræl fra en Aston Martin som startes op. Altså et museum med 4D effekt !! Bliver det bedre ??? Nå, jo… Det kan det faktisk. For ikke alene kan man se på bilerne, man kan også opleve at der bliver skruet på dem, og følge adskillige biler blive istandsat af professionelle. Og det kan man fordi der i samme hal er flere arbejdende værksteder som istandsætter de smukke, sjældne vogne. Her møder mekanikerne ind kl. 8.00 og arbejder til hen på eftermiddagen. Og det bedste ved det hele ??? DET ER GRATIS !!
På vores vej hjem mod Danmark, kørte vi forbi Classic Remise, som ligge lige i udkanten af Berlin. Så denne dag kunne det kun gå for langsomt med at tygge sig gennem den overdådige tyske morgenbuffet på hotellet. Det var en kold morgen, og vi kunne sidde med morgenkaffen og se ud på store snefnug som dalede ned fra himlen.
Så det første vi så da vi ankom til Remisen var en hel del snedækkede biler.
Bag den fine Corvette stod en, om muligt, mere sjælden bil. Hvad der ved første blik bare er endnu en gul Ford Mustang, viste sig at være en original “J-Code” Mach 1 med fabriksmonteret 429 SCJ motor, Drag Pack option og andre lækkerier. En af 613 stk. med 429 SCJ motor. Det gør jo 1954 Corvetten til en masseproduceret bil med sine 3640 stk-
Bedste som man tror at man lige har set dagens mest sjældne bil, dukker endnu en sjælden Ford op. En model jeg aldrig er rendt ind i tidligere. Og med god grund. For den fine Ford Cométe Monte Carlo, blev kun produceret fra 1951-54, og i et meget lille antal (699 stk.). Bygget på den franske Ford fabrik, og designet af franske FACEL – Facel som i 1954 også byggede deres helt egen bil, Facel Vega. Mere om den senere….
Ford Cométe har en lille 3.9 liters V8 under klappen med 105 HK koblet til en 4 trins manuel gearkasse.
Bilen var i øvrigt til salg. Så har du 95.000 Euro i sparegrisen, kan den blive din.
Har du ikke været forbi Remisen i Berlin, så skal den opleves. Det er en oplevelse. Måske ikke værd at køre efter kun for det, men er man i nærheden må man ikke snyde sig selv for denne lille perle uden for Berlin centrum.