Vi forlod Del 12 med min 1966 Cadillac Fleetwood Eldorado (Hold da op et navn) i primer – Så nu må vi hellere få lidt farve på.
Farven blev en blå ting med masser af perlemor. Ser MEGET blå ud lige her, men når der monteres lidt chrome og lister, skal det nok blive godt.
Sorø Autolakering gjorde et rigtig flot job med opretning af de lange lige flader.
Men nu var det ikke sådan at jeg havde ligget på sofaen mens at min Cadillac stod hos autolakereren. I mellemtiden lavede jeg denne Buick klar til syn, for at sælge den til Sverige og trække afgiften ud af den. Der skulle jo laves til lommepenge for at betale for alt det som skulle laves på min Cadillac.
Nysynet og klar til sende over sundet = Penge i lommen til Heine Hansen !
Og med den ude af garagen var der igen plads til at jeg kunne få min Cadillac hjem
Igen må min Transit slæbe et af mine projekter hjem til garagen.
Løsdelene er linet op og er klar til montering
Bling-Bling !!!! Her ligger for 1000-vis af kroner i ny blank chrome – Men med en fin lakering vil det være synd at hænge det gamle på igen.
Hjulkapslerne i rustfri stål skal også have en omgang, så det skilles af i en million dele (Eller der omkring) og poleres.
Og det kan godt betale sig at bruge lidt tid på, ses det her !
Kølergrillen får samme tur.
Kalechen kørte en smule trægt. Så pumpen blev skilt ad og efterset. En planslibning, og den kørte som nu igen. Hvorfor bruge 3000kr på en ny, når den gamle kan fixes ?
Instrumentbordets farve passede ikke rigtigt til den nye sorte kabine, så det skulle også rettes til. Sort skulle det være….
DET pyntede da,hva’ ?
Montering af gulvtæpper
Kofangeren gøres klar med lygter og andet trim. Lækkert at skrue sådanne nye dele sammen igen.
Monteringen af de polerede lister er begyndt. Allerede nu kan man begynde at ane det færdige resultat. De blanke dele op mod det blå ser godt ud !
Nye gummilister overalt !
Montering af døre, og endnu værre: Justering af ruder – Det er et sandt helvede !
Et par af mine hjælpere. Uden venner et sådan et projekt nærmest dødsdømt. Her er den lige kommet retur fra synshallen. Se de fine små sideblink i skærmkanten – De “faldt af” igen da den var synet…. Oh, well….. Shit happens !
Centerlisten i grillen mangler stadig, da den skulle omforkromes
Det samme gjorde blinklysene og reflekserne bagpå….
Premiereturen blev til forårsmønstring i maj måned på Kastellet i København. Og det med bravour, da vi havde et kamerahold fra Danmarks Radio med på hele turen.
Den udsendelse kan ses her:
Så hele istandsættelsen tog blot 4 måneder !!!! Fik projektet hjem i januar, og der kom plader på i maj. Ny lak, chrome etc .etc. på blot 4 mdr. ! Men jeg havde heller ikke meget tid til familie i den periode. Til gengæld vidste de hvor de kunne finde mig, hvis de skulle have fat i mig….. 😉
Her lidt billeder af bilen på en god sommerdag i juni 2003
Det er en imponerende bil, sådan en Cadillac.
Det nye sorte læderindtræk passer perfekt til resten. Dog mangler der lige de sidste detaljer endnu. Rattet er stadig elfenbensfarvet, og træet i dørene kunne godt trænge til lidt Gori…. Men der kommer jo en vinter til
Detaljerne er i orden. Forkromet låsepal og det originale plasticskilt med stelnummer etc.
Sådan her kan jeg godt lide mine biler. Helt perfekt uanset i hvilken krog du kigger !
Her kan man sagtens gemme Jimmy Hoffa !
I løbet af sommeren nåde jeg, bilen og fruen også at være med i sommerprogrammet “Se det’ Summer” med Puk Elgaard som vært.
Se det her:
Og nu kunne man tro at jeg med en bil som så sådan her ud, var færdig ?…
Men nej !!!! Sådan går det aldrig med mig… Kan altid lige finde på mere 😉
Så vinteren blev brugt på en del forbedringer af bilen, som vi følger op på senere.
Men disse dele og lidt andet indgår i projektet…
Samtidig med at jeg rodede og kørte i min Cadillac, blev der også skiftet ud i bilerne til privatbrug. Havde en idé om at jeg ikke længere behøvede en kassevogn, så den blev solgt og en helt almindelig personbil skulle findes. Jeg ville have en dieselbil, da den jo er dejlig økonomisk. Gerne en Mercedes eller en BMW. Tog til Jylland for at se på et par stykker, som desværre ikke faldt i min smag. Kørende gennem Fredericia, råbte min kammerat i passagersædet pludselig op som en vanvittig, da vi passerede en Alfa Romeo forhandler. STOOOOOOOOOOOOOP – VEND OM…. Der stod en BMW nede bagved, sagde han. Så jeg vendte bilen, og vi kørte tilbage for at se hvad det var. Her stod godt nok også en BMW, men med sænket undervogn, spoilere og M mærker overalt. DET lignede ikke den dieselbil jeg ledte efter. Men dum som man er (INDRØMMET !) så blev man fristet til at prøve den. Bilen var en 1986 BMW 525i som var bygget helt om til M5 specifikationer. Motor, justerbar KONI undervogn, læderkabine, 260 km/t. speedometer etc. – En rigtig Porsche dræber !
Yep… Lige den økonomiske bil jeg ledte efter…. NOT !
Men prøveturen gjorde udslaget…… Og prisen var rigtig, da det bare var en bil de havde taget i bytte, og skulle af med i en fart. De ville ikke have andet end Alfa’er på pladsen. Så jeg betalte manden og røg med lynets hast over broen hjem. Sådan en M5 går nu meget godt….
Boyds fælge på en BMW ? Jo, hvorfor ikke ?
MODBYDELIG hurtig var den, så for at beholde mit kørekort, var jeg nødsaget til at skille mig af med den. Det ville uden tvivl gå galt med dette monster. Så jeg havde den kun nogle måneder inden den blev skiftet ud med en diesel…. KASSEVOGN !
“Arvet” fra min onkel, som har vognmandsfirma i Vemmelev – Naturligvis lakeret i firmaets farver.
Vinteren med Cadillac’en i garagen bød også på andre spændende ting. Men det samler vi alt sammen op på i næste afsnit – Vi ses !