Carnut går tilbage i tiden – Del 44

Kan man eje for mange politibiler ? Svaret må være et rungende NEJ !

Så da jeg fik en mail fra min amerikanske copcar-pusher om han lige var ved at lægge sidste hånd på en 1974 Ford, og at den nok blev til salg, var min interesse straks vagt !

Lidt skriveri frem og tilbage, men masser af vedhæftede billeder var sagen klar. Jeg skulle da eje en Ford…

Shop 100
Her et af billederne som blev sendt til mig. Bilen var lige færdiggjort med ny lak og nye mærkater. Alt udstyret inde og ude var på plads og alt fungerer. Jeg havde jo handlet flere politibiler af sælger, så ved hvad han stod for, så turde godt købe ubeset. Han er en af de mest ærlige mennesker jeg nogensinde har mødt. Han fortæller ALT der er værd at vide om bilen.

Shop 101

1022766-1974-ford-copcar
Den er da fin som den står der. Der er et eller andet over de store fullsize Ford’er fra start 70’erne. Jeg er vild med dem !

S.F.P.D står i øvrigt for San Francisco Police Department.

1022781-1974-ford-copcar
Her har den endnu ikke fået monteret nummeret på taget og på bagklappen

1022779-1974-ford-copcar
Lygterne på taget består af en STOR Federal Powerlight med 4 roterende lamper. Og så pr. Californien lov en “Steady Red” og en “Flashing Amber”
Californien havde på det tidpunkt et lovkrav om at selvom der var rotorblink eller en hel lightbar på bilen, skulle der stadig være en fremadrettet rød lampe som lyste konstant, samt en orange(ravfarvet) lampe som vendte bagud og som blinkede med 30-60 gange i minuttet. Så det blev af S.F.P.D. løst ved at sætte to 6″ Grote lamper på taget ved siden af den store saftblander. Og da S.F.P.D. også havde for vane, som et af de eneste P.D’s at sætte søgelygten i taget, var der trængsel på den ellers store tagflade.

1022787-1974-ford-copcar
Den rigtige nummerplade er også på plads. Kun tjenestebiler for staten kørte med den specielle “E” nummerplade. “E” står for exempt, og betyder at den er fritaget for skat.

1022786-1974-ford-copcar

1022780-1974-ford-copcar
“It never rains in California” sang Albert Hammond i 1972 – Men det gjorde det alligevel denne dag i 2009 hvor Ford’en skulle stå fotomodel.

1022772-1974-ford-copcar
460 cu.i. V8 (7.5 liter !!!) – Det er den absolutte største motor du kunne få i en Ford.

1022771-1974-ford-copcar

sept09_3
Et par uger senere står den på min adresse, og skal gøres klar til syn. Noget den klarer med en enkelt anmærkning på fejljusterede lygter. Ja, bilerne er i orden når de forlader min faste copcar kontakt.

sept09_59
Min mindste søn er tosset med mine specielle biler. Der er ikke noget federe end at få lov at køre med i dem. Og hvem siger at man ikke kan købe sine børn ?  😉

IMG_1000
Alt udstyret er intakt. Fedreal Director sirene og PA anlæg. GE radioanlæg og et sædvanlige “Gunrack” fra Santa Cruz med en Remington 870 shotgun monteret.

1022784-1974-ford-copcar
“Certified Speedometer” – En af de mange ting som adskiller en copcar fra en almindelig familie sedan.

IMG_1885
Panelet til at styre lamperne på taget.

IMG_1872
2 stk. 6″ Grote lamper, Federal Powerlight og en Unity spotlight. Så er der ved at være fyldt op på taget.

IMG_1882
Ja hatten er ikke helt korrekt, men var en jeg fik forærende. Den burde faktisk ikke ligge her i denne vogn !

IMG_1886

IMG_1880

IMG_1877

IMG_1873

IMG_1886

IMG_0997_resize
Radaren ligger klar i forruden. Dette er første model med digital display. Store ting i 1974 !

I en af mine absolutte favorit TV serier “The Streets of San Francisco” bruger de masser af 1972-74 Ford politibiler. Så hvis man kan lide denne model, får man næsten en overdosis ved bare at se et enkelt afsnit af denne fantastiske serie med en ung Michal Douglas og Karl Malden

Streets_Of_San_Francisco_title

DSC00726
Et par dårlige screenshots fra et af afsnittene

DSC00727

Kørte i bilen en halv sæson, for derefter at sende den til Jylland, hvor den stadig holder ro og orden.