April 2007: Den årlige forårs tur til, ja… USA var op over. Og jeg havde igen ingen Yankee bil i garagen, så en tur vest på var hårdt tiltrængt ! Ja, det vil sige det er nu ikke helt rigtigt, for jeg var blevet kontaktet af en gammel klubkammerat, som stod for at skulle flytte til udlandet, og han skulle bruge nogle penge til det. Og for at finansiere det, var han nødsaget til at sælge hans biler. Den ene var en 1935 Oldsmobile Sport Coupé. En rigtig sjælden ting, og som jeg straks forelskede mig i. Men tiden var knap. Jeg skulle afsted om få dage, så der var ikke tid til et langt forhandlingsforløb. Så jeg afgav mit bud, og kørte hjem igen, da sælger ikke accepterede. Men…… Telefonen ringede dog dagen efter og mit bud var godtaget. Så jeg blev ejer af en flot før-krigs bil. Noget jeg ikke havde ejet siden min 1930 Ford A. Den her var dog total istandsat og kørende.
Man kan da kun blive glad i låget af at se på sådan en ?
Oldsmobilen var i rigtig fin stand. En af de pænere USA renoveringer. Har var virkelig kølet for detaljerne. Den havde været i DK i nogle år, men den var aldrig blevet synet, og der var derfor heller ikke betalt afgift på den. Det måtte jeg i gang med, når jeg kom hjem fra USA
På gårdspladsen hvor den boede inden jeg fik den hjem i min egen garage få dage senere at disse billeder blev taget. Efter sigende skulle der kun være 3 tilbage på verdensplan af disse skabninger.
Et Rumble Seat, som de kaldes i USA. Herhjemme i Danmark, kalder vi der gerne for et “Svigermor sæde” – Her kan hun placeres… Så er man fri for at køre på hendes hvinen, når det går rask derudaf med tæt på 100 km/t. 😉
Drivers Office – Pænt og enkelt. Tre trins manuel gearkasse, hvor første gear er usynkroniseret.
6 cylindre på række. Sådan en sag går HELT lydløst… Fantastisk stykke arbejde.
2007 blev et hektisk bil år for mig. Ja, og for den sags skyld også for venner og familie, for der blev mange containere at pakke ud, mange biler at syne og klargøre etc. etc. Så 2007 kommer til at fælge en del afsnit. Ja, faktisk blev det til 7 containere, og med 2 biler i hver, kan i måske regne ud hvor mange biler der så blev til 😉
Men lad os nu gøre denne bil færdig, så vi hopper frem til maj måned, hvor jeg igen var hjemme fra en hæsblæsende tur til USA, og nu skulle syne min nyindkøbte Oldsmobile.
Klargøring til syn. Bilen havde stået stille i en årrække, så bremserne skulle som det første ses igennem. Så den fik nye bremsebelægninger og bremsetromlerne blev rettet af. Samtidig fik den nye bremsecylindre. Intet sjusk her !
Manifolden var revnet, men med et smedeværksted på jobbet, blev det hurtigt fikset af min gode ven, Christian, derfra.
Besøg fra Bornholm af min ven, Johnny, som har en 1970 Buick GS455 i næsten samme farve.
Oldsmobilen kørte jeg i noget tid, men den var ikke specielt praktisk med to små børn. At have dem siddende på bagsædet, som jeg altså var UDENFOR, var ikke rigtig godt. Og nok heller ikke helt korrekt hvis Laurits Betjent så det. Så jeg gik med tanker om at sælge den og købe noget mere praktisk. Så inden det store Amerikanerbiltræf i Tølløse, gjorde vi bilen pænt ren, og fik skrevet et “Til Salg” skilt til den.
Hyggeligt ser det ud, men der kommer nu en del vind deromme…
Bemærk at der nu er danske nummerplader på den.
Turen til Tølløse og det efterfølgende salg på træffet blev en succes. Faktisk blev den solgt to gange på det træf… Ja…. TO GANGE !!!
Solgte den til en forhandler i Jylland, men mens vi stod og gav hånd på handlen og jeg modtog depositum, kom en anden part forbi og ville købe. Og da jeg jo havde solgt til en forhandler, hvis intentioner alligevel var at videresælge, blev det gjort med det samme. Sådan….. Solgt to gange på 15 minutter !
Og SÅ var det vist tid til at få en omgang eller to fra ølvognen. Det blev en lang og våd aften/nat.
Bilen blev den efterfølgende uge afleveret til de nye ejere, og har flere gange siden set “min” gamle vogn til forskellige arrangementer. Den bliver behandlet rigtig godt. Dejligt at se.