Vinter… En mørk og træls tid, hvor der ikke sker meget inden for bilverdenen. Og dog…
Vinter er også tid til alle de store bilmesser og stumpemarkeder rundt omkring i Europa. Især Tyskland har rigtig mange af denne type arrangementer. Det første er i år som det plejer at være, i Bremen. Der har jeg og nogle af rødderne været mange gange før, og i år bliver heller ingen undtagelse. Så vi får hurtigt fyldt en bil, booket et hotel og kommer de 500 km sydover.
Vi følger samme opskrift som de tidligere år. Afsted torsdag eftermiddag, ankomst til hotel sent aften og efter en godnatbajer i baren, er det op på værelserne og få sovet nogle timer, inden vi igen mødes til det STORE tyske morgenbord i restauranten kl. 8.00
Det tager 15 minutter fra vores faste hotel til messen, så kl. 8.45 sharp, checker vi ud, så vi kan stå klar med billetterne i hånden når dørene slås op kl. 9.00.
Fredag er altid en god dag at være på messen, da der ikke er ligeså mange mennesker som lørdag og søndag.
Messen kan som regel ses fornuftigt igennem på 7-8 timer, hvis ikke man altså skal se samtlige kasser igennem i hallerne med reservedele. Så typisk er vi klar til at drage mod Danmark igen ved 16-17 tiden. Det kom også til at holde stik denne gang. Fødder og øjne kunne simpelthen ikke mere !
Straks da vi kom ind af hovedindgangen, fik vi øje på at hele førstesalen flød med knallerter. Det beviser bare endnu engang at vi ikke er helt alene om at elske gamle 50 kubikkere. Det med veteranknallerter bliver bare mere og mere udbredt.
Det er første gang at jeg har oplevet en hel afdeling kun med knallerter. Det her er kommet for at blive !
Efter en tur rundt i knallert afdelingen, trængte vi til at blive afkølet. Så vi gik en tur i parkeringshuset, hvor mange hundrede biler er sat til salg af private. Mange fine biler, men priserne er nok lige i overkanten for os afgiftplagede danskere.
Ind i varmen igen. Mange biler til fornuftige priser, men den danske afgift ødelægger regnestykket totalt. Så vi får ingen ekstra bil med hjem denne gang
Tyske Karmann og italienske Ghia havde en flot særudstilling med deres biler i den ene hal. Her var også en del prototyper som man aldrig havde set før.
Nej, vi er slet ikke færdige. Se videre i del 2 som kommer på et senere tidspunkt