Bearbejdning af en V8 – Del 2

I foregående afsnit så vi hvordan vi var ved at afbalancere min Stroker krumtap fra SCAT. Vi fandt ud af at der skulle fjernes ret meget materiale for at den ville blive god. Så det var bare at gå i gang med boremaskinen og bore materiale væk. Den nemme løsning ville at bore i svinghjul og vibrationsdæmperen. Men HVIS jeg på et tidspunkt er nød til at udskifte mit svinghjul, skal jeg jo så afbalancere det igen. Hvis vi fjerner materiale fra krumtappen, kan jeg til enhver tid bruge et std. svinghjul direkte fra hylden. Men ved at fjerne materiale fra krumtappen, skal der også fjernes en del mere, da diameteren er mindre. Get it ?

CAM01003
Desværre fik jeg ikke taget et billede fra starten, men her er vi nået fra omkring 260 gram på svinghjulssiden (Til venstre) og ned på 2.1 gram. Faktisk er det ganske udmærket. Man siger at den må have op til ca. 14 gram til standartbrug, og op til 7 gram til race. Så vi er langt under halvdelen af hvad der forlanges af en racerbil.

CAM01015
Og vi har boret mange huller…. Rigtig mange !

CAM01014
Og også i den anden ende mod svingningsdæmperen

Men 2 grams ubalance er ikke godt nok til min ven, Bjørn. Det kan blive bedre siger han ! Så de sidste par gram slibes af med en fiberskive på vinkelsliberen

CAM01008

Så må den da være der, hva’ ?

CAM01009
Naaaa, næsten ! 1,44 gram i den ene ende, og 181 milligram i den anden.
Er det så godt nok ?

CAM01010
NEJ ! Den får lige en smule mere !

CAM01011
Og så nåede vi ned på under 0.4 gram ubalance i begge ender. Helt vildt !!!!

 

 

Skriv et svar