Det har været en smule op ad bakke med mit motorprojekt til min Pantera. Blokken som lå i bilen var boret i største anbefalelsesværdige størrelse for en 351 Cleveland motor. Så den måtte kasseres. Der måtte findes en ny og bedre blok. Og det gjorde jeg så…. TROEDE JEG… (Se tidligere indlæg her)
Desværre viste det sig at den blok havde nogle bittesmå revner, som jeg ikke turde binde an på om ville holde, når jeg skulle hive tæt på 600HK ud af motoren.
Så der måtte findes en anden blok… IGEN !
Det lykkedes – På Bornholm, af alle steder. Men pyt med det. Jeg skulle jo videre !
Efter en grundig vask skal den planfræses som noget af det første.
Og denne gang dukkede der ingen revner frem !
Dernæst skal der bores. Den kan klares med 2. overstørrelse – PERFEKT !
Og så hones det sidste for at få en fin glat overflade.
Cylindrene står nu som nye, og er klar til at stoppe stempler i.
Arbejdet betragtes, mens en kold Coca Cola nydes.
Stroker krumtappen fra SCAT skal afbalanceres, så ikke der opstår uønskede rystelser.
Der monteres såkaldte “Bob-vægte” som gør det ud for stempler og plejlstænger. De skal jo vejes med for at få det præcise resultat. Men man kan jo ikke have stempler etc. hængende løst på sølerne, mens det hele roteres rundt.
Med ca. 650 omdr. roterer den rundt i maskinen, og beregner så hvor meget der skal slibes af.
Og lige her hvor prikken er sat, skal der fjernes 119 gram materiale !! Det gøres ved at slibe af, og ved at bore et hul.
Hvordan det klares, ser vi på i næste update.