For flere måneder siden startede jeg op med at skrive om den dengang nyeste Yamaha som var i gang på værkstedet. Men fik aldrig fuldført historien om den. Knallerten er nu færdig, og har været det længe. Den har faktisk også kørt en del kilometer på landevejene sommeren igennem.
Skulle du have glemt del 1 af historien, kan du læse den HER, inden du går videre her med del 2
De flotte originale Araya fælge pakkes ind i nyt gummi
Forgaffelbroen får lye lejer etc. inden den sættes på stellet. Originale dele, naturligvis ! Bemærk at malingen inden i hullet til forgaffelben er slebet af. Ellers får man aldrig benene igennem !
De nye skærme har ingen huller, da de kan bruges til forskellige årgange med forskellige lygter. Så de mærkes op og bores korrekt
Hullet til ledningerne skal der monteres en gummigennemføring i, så det bores op med et trinbor
Sådan – Nu kan de skarpe kanter ikke gnave i ledningerne
Bremsepedalerne man køber i dag mangler den lille bule, hvor stoppet på stellet skal ramme. Det laver jeg så selv…
Sådan !
Nå ja….. Motoren ! Den skal vist også have mere end bare en vask. Så den skilles totalt, sendes til Cylinder Service for at blive kogt, og dernæst til Slagelse Metalsliberi for at blive glasblæst
I mens at de renser motoren, kan jeg i ro og mag bygge lidt videre
Nu tager den virkelig form
Nyt sportssæde – Nu mangler bagagebæreren bare
Den tomme motorblok prøves i stellet
Men med gode kontakter er et bagagebærer intet problem. Nye fra gammelt lager. De gode gamle Larsen Trim modeller. De passer 100% bedre end dem man køber i dag
Oh Yeah !
Med motordelene tilbage kan samlingen begynde. Nye lejer og bøsninger skal der til. Mange skifter ikke bøsningerne til gearakslerne. Det dur bar ikke. De har siddet der i 40 år, og er slidt flere tiendedele millimeter i mange tilfælde, og det får primærhjulet til at dingle frem og tilbage !
Primærhjulet er renoveret af Claus Larsen fra Jylland med nye gummi. Er der den mindste smule slør, skal de skiftes !! Her samles koblingsdelen med nye koblingsplader og fjedre. Brug originale fjedre !!! De reproducerede holder kun kort tid, før de er under minimumsmålet på 32 mm og dermed begynder koblingen at glide !
En anden lækkerbisken fra Claus Larsen. Et gammelt originalt koblingsskjold har fået nyt liv med sneglen fra en RD50. Virker bedre, og på denne måde holder skjoldet for evigt, da snegl nu bare sidder i en bøsning. Så når den er slidt koster det bare 100kr for en ny og 10 minutters arbejde….
Lækkerier !!!!
Så er motoren klar til at vippe på
Tændingen er naturligvis renoveret. Nye Daiichi platiner og kondensator. Nyt kædehjul, møtrik etc.
Motoren på plads. Nu mangler resten bare….
De nye (DYRE) dele ligger klar. Kaliberen har været glasblæst og har fået frisket gevind op
Det nye stempel er trykket på plads
Hullet hvor gummibøsningen skal sidde er ALTID fuld af rust. Det skal renses af inden den nye bøsning sættes i, ellers klemmer bøsningen for meget om glideren, og kaliberen kan ikke glide frit frem og tilbage !
Til den opgave har jeg slebet en HM fræser så den passer til formålet. Der skal KUN slibes der hvor gummibøsningen sidder og ikke der hvor messingbøsning skal sidde. Så derfor er denne slet fri på skæret, så ikke der slibes de forkerte steder ! MEGET vigtigt !!!!! Ellers kan messingbøsningen ikke sættes fast….
Med boremaskinen krattes hullet forsigtigt op. Men KUN nede i bunden af hullet. IKKE på de første 4 mm !!!
Sådan – Bemærk at der ikke er slebet/fræset rundt i kanten øverst i hullet !!
Så kan resten samles. Der bruges rigeligt “Red Rubber Grease”
Bingo – En kaliber er genfødt og klar til 40 år mere
Smukt ser det ud. Ny bremseskive er også monteret
99,7% færdig. Kun motorbøjlerne og en bremseklinge mangler på dette billede
Farven skal opleves live på en sommerdag. Den er fantastisk !!