Det hober sig stadig op med Yamaha knallerter i garagerne. Snart er der ikke mere plads til overs til bilerne, men det problem må løses, og er tildelt også løst for en stund, i det jeg har solgt min Checker Taxi. Det giver nok plads og kapital til et par knallerter mere 😉
Hylden med motorer som trænger til en kærlig hånd, bliver også tungere og tungere. Så jeg må hellere i gang med at få lavet dem klar til de næste projekter.
Første motor på operationsbordet. En motor fra en 1976 model DX (Motornummer 224878)
En motor som har ligget på gulvet i en lade i mange år – Og ser ud derefter
Mange års skidt og olie har samlet sig. Men den skal nok blive fin igen
Stille og roligt bliver den pillet fra hinanden, og delene lægges i poser og kasser
Den ser indtil videre god ud indeni. Dog er der slør i primærhjulet, som der plejer at være
Underlige løsninger med møtrikker i stedet for bolte – Det skal laves om !
Den dobbelte simmerring ind til krumtapshuset er som vanligt også i stykker
Men som sagt ligger der mere end blot en motor på hylden, så med den første adskilt og sorteret er det tid til den næste.
Endnu en som har ligget længe. Denne gang en fra en 1977 DX model (Motornummer 241585)
Det hjemmelavede specialværktøj må i brug for at skille koblingen
I stedet for den korrekte kugle, har man her brugt et stykke gevindstang….. Jeg bliver træt når jeg ser sådan noget fusk !
Med kobling etc afmonteret, kan motoren nu lirkes fra hinanden – UDEN brug af vold og store skruetrækkere
Så er vi inde i det indre, og kan nu få kigget gearhjul og aksler igennem for slid
Krumtappen befries fra sine lejer med en aftrækker
Lidt dele klar til at sende forbi den lokale cylinderservice, hvor det koges rent for gammelt skidt
Og mens det koges, kan jeg passende gå i gang med motor #3
Endnu en 1977 DX motor (Motornummer 240431)
I alt 4 motorer er her sorteret i kasser og er klar til at blive lavet
Lidt dele er kommet tilbage fra glasblæsning, og nu kan jeg starte med at bygge
Det første som skal monteres er lejerne. Motorblokken varmes op og så glider de i helt af sig selv
Bøsningerne til gearakslerne er næsten altid slidte. Så de skiftes ALTID ud med nye !
Leje til gearkassen er isat, og den nye bøsning. Næst er lejet til krumtappen
Klar til montering af krumtap
Gearhjul er renset og tjekket igennem. Specielt skal man se efter slid på enden af hovedakslen (Til højre)
Så er gearkassen og krumtappen monteret og det hele kan nu skubbes sammen
Alle 4 gear testes og gearvælgeren justeres ind (På den anden side)
Nyrenoveret primærhjul, ny kobling, fjedre etc. Det skal nok blive godt
Nye platiner, kondensator og nye ledninger monteres
Loddes sammen og beskyttes med krympeflex
Nylakeret olieskjold.
Nyt stempel – Så den skal køres forsigtigt til
Endnu et specielt lavet værktøj til at montere pakdåsen til gearakslen
Med lidt monterings pasta, glider den let på plads
Helt ny cylinder sættes der også på. I dette tilfælde en 43 mm (60 cc)
Det nymalede olieskjold kommer til sin ret her
Nu mangler der kun et par små ting – Så er den første motor klar
Så er vi ved at være der.
Linger jo næsten en ny. Originalt koblings skjold pynter. Det er bygget om til at køre med en RD50 snegl som holder bedre
1½ motor færdig
Vi bygger videre i næste uge……