Motorværkstedet

Der har i lidt tid været langt mellem opdateringerne her på siden. Det betyder dog ikke at der ikke er sket noget i værkstedet. Faktisk har der været så travlt med forskellige projekter, at der netop ikke har været tid til at opdatere siden. Her lidt billeder af det som har foregået i løbet af vinteren.

Jeg har i noget tid været i gang med at bygge en Ford 351 Cleveland til en De Tomaso Pantera. Et projekt som ikke har haft 1. prioritet, da bilen som den skal ligge i langt fra er færdig. Men nu ser det ud til at der virkelig sker noget med bilen, så nu må jeg hellere komme i gang og få skruet denne lækkerbisken færdig. Del 1 kan ses HER

Ford 351C Data:

Blok:
Standard 2DAE, boret 0.020″
Stempler:
Speed Pro Flattop
Plejlstænger:
Std. Ford med ARP bolte/møtrikker
Lejer:
Clevite H-series for NasCar Racing
Knast:
Lunati “Hydraulic Flat Tappet” BOSS SM275H08
Advertised Duration (Int/Exh): 275/275
Gross Valve Lift (Int/Exh): .550/.550
RPM Range: 1800-5800
LSA/ICL: 108
Knastkæde:
Cloyes Double Roller
Indsugning:
Holley Strip Dominator, single plane, air-gap
Karburator:
Holley 750 Double Pumper
Oliepumpe:
Melling M84A med ARP drivaksel (Blyant)
Ventiler:
Milodon, rustfrie. 2,19″ indsugning, 1.71″ udstødning
Vippearme:
Scorpions Race Series – Full Roller. 7/16″ Studmount. 1.73:1 Ratio
Svingningsdæmper:
Pioneer Street Performance, 28 oz external

20151005_182551

Nyboret, nyhonet, nyvasket, nyplanfræst…. Well, bare NY !

20151005_182601

Nyslebet svinghjul med ny startkrans. Det kan kun blive godt

20151006_131023

Krumtappen er slebet 0.010″ og er naturligvis blevet afbalanceret

20151006_130751

Lejeoverfaldet med de nye lejeskåle og tætningsring. Smurt godt med monteringspasta

20151006_130804

Og det samme er sket med motorblokken. Nu er jeg klar til forsigtigt at lægge krumtappen i

20151006_145044

Bemærk at den delte pakning er forskudt i forhold til hinanden. En VIGTIG detalje, hvis motoren skal være tæt

20151006_131156

Så kom krumbassen på plads. Nu kan lejeoverfaldene monteres

20151006_145706

Monteret og spændt i korrekt moment. Bolte som er spændt mærkes med en streg, så der er styr på hvad som er spændt

20151007_084109

Næste step er at montere stemplerne. Også de markeres når de er spændt

20151006_154617

Stemplerne monteres med hjælp fra min ældste søn. Altid rart med lidt hjælp i værkstedet. Hakket på stemplet skal vende fremad

20151006_150058

Med stemplerne på plads, er det nu blevet knastakslens tur – Også den fedtes godt ind

20151006_151736

Den nye knastkæde og hjul fra Cloyes. Det bedste man kan få til fornuftige penge

20160223_132353

Planfræsede “Closed Chamber” topstykker og nye styr og ventiler. Så nu er de klar til at spænde på

20160223_134133

Fel-Pro toppakninger

20160223_134145

Vil man være HELT sikker på at der ikke opstår utætheder ved vankanaler etc. – så er dette løsningen !

20160223_132553

Et pust på begge sider af pakningen, og så lægges den på efter et par minutter – Vær sikker på at pakningen vender korrekt !!!

20160223_134002

Den store “Ford Motor Bibel” må frem igen for at finde det korrekte moment.

20160223_135110

Så er den efterhånden ved at se ud af lidt. Men der er stadig en del montering tilbage

20160224_104014

De fine hydrauliske løftere fra Lunati kan nu isættes. Og ja… Igen med monteringspasta

20160224_104449

Lutter lækkerier. Aluminiums rullevipper fra Scorpion. Uuuhhmmmm

Følg med i del 3 senere….