“Panels” som er meget brugt på customs i 50’erne og 60’erne, er efter sigende opfundet af den geniale custom maler, Larry Watson, som jeg også før har skrevet en del om på siden.
Første gang man så “Panels” på en bil, var da Larry i 1957 lakerede Zeno Stephens 1955 Mercury. Men den mest kendte bil med Panels, er nok Larry’s egne 1958 Thunderbird, eller Vino Pasiano som den blev kaldt. Siden den dag i 1957 har et utal af customs fået lakeret panels i den velkendte “Watson stil”
De fine “Panels” blev ved et tilfælde videreudviklet nogle år senere, da Larry’s gode ven, Von Dutch under en oprydning på værkstedet fjernede en klud i form af et stykke mønstret stof, som lå på en bænk. Under stoffet var et fint mønster af sprøjtestøv. Von Dutch og Watson kunne lide hvad de så, og så fik de den idé at bruge gardinstof. Gardinstoffet lagde de godt spændt ud over en allerede lakeret overflade, og sprøjtede så en kontrastfarve ud over. Begrebet “Lace” var opfundet inden for custom lakering. Så nu lavede man “Panels” med mønstre indeni kreeret af gardinstof. Kombineret med “flake” og Candy farver, kan man få en virkelig fed effekt. Denne stil forsvandt op gennem 70’erne, men er nu virkelig på retur. Og da jeg prøver at ramme noget med min Mercury, so kunne være bygget i slut 60’erne, så skulle jeg jo også have alt dette. Masser af farver, candy, lace, panels og ikke mindst flake. Og i rigelige mængder !!!! Så i det sydlige Californien blev en dygtig maler sat på opgaven.
Det er meget normalt at det kun er taget som får denne omgang, da det ville koste det samme som en rumfærge at få lakeret en he bil i denne stil. Så det nøjes jeg også med !
Først skulle taget have en basisfarve. Det valgte vi skulle være en sølv, som derefter blev sprøjtet over med klarlak tilsat “JumboFlake” – Altså MEGET store metalstykker.
Efter et lak med Flake, skal der masser af klarlak ovenpå for at dække de store stykker metal. Og når det er klaret, kan det sjove begynde. Masser af afdækning……
Man skal virkelig have en plan for hvordan det skal se ud, når så mange farver og linjer skal gå i spænd med hinanden. Man skal hele tiden være 5 skridt foran i forhold til afdækning, så ikke man får lakeret noget over som ikke skulle ha’ været….. Jeg er glad for at overlade dette til andre !
Nu er lakeringen ved at være afsluttet, og monteringen kan snart begynde. Men med al den klarlak, skal den lige have lov til at stå nogle uger og hærde af, inden der pilles for meget ved den !