Ja, jeg kan jo ikke lade være. De knallerter trækker voldsomt i mig for tiden, så jeg er gået i gang med at bygge en ny. Denne gang bliver det en “Tromlebremse model” eller en FS1 K1 som den hedder i Yamaha’s model program. Den er fra 1976, men bliver bygget i min egen stil og ikke holdt 100% originalt. En hel del bliver trimmet og bygget om.
Knallerten jeg starter ud med er egentlig en 2 gears model, men med tank fra en 1976 model, forgaffel og andre dele fra en 1977 model. Så det eneste jeg egentlig skal bruge fra denne er, tank, fælge, forgaffel og motor. Resten bliver skrottet.
Her er hvad jeg starter ud med.
Stellet er faktisk i rigtig fin stand, men med et 2-gear stelnummer kan jeg ikke bruge det til at bygge en Yamaha 4-gear ud af. Så jeg har fundet en fint 4-gear stel fra en 1976 FS1 K1 – Altså modellen med de små sideskjolde. Men som så mange andre 1976 stel, så er der lavet huller i stellet, for at de store sideskjolde fra de nyere modeller kan sidde på. Noget som ofte er set, da man på den måde nemt fik sin knallert til at se nyere ud. Men i dag er det eftertragtet med de små skjolde, så de skal naturligvis tilbage igen. Så hullerne i stellet skal lukkes.
En lille blik i 1,5 mm plade er klippet til og er klar til at blive svejset i stellet
Brikken holdes fast og plan med overfladen med en magnet
Og hæftes fast
Derefter fuldsvejes
Og til sidst slibes det plant. Det ekstra hul til tændspolen lukkes også. Det er egentlig forkert, men det bruges ikke til noget. Fra fabrikken sad der en gummiprop i, men det bryder jeg mig ikke om – Så det er nu lukket og væk ! Som sagt, så bygger jeg den som JEG vil have den, og ikke som den var originalt !
Spartling af små ujævnheder inden lakering
Bøsningen hvor akslen til bremsepedalen går igennem skiftes ud
Masser af løse dele er blevet blæst, og skal nu have maling
Stelnummeret pudses af, så det er læseligt
Nymalede nav, nye lejer, pakdåser og eger – Og ja.. Der er 2 sæt, da jeg allerede har endnu et byggeri i tankerne
De nye lejer monteres
Og så er de klar til at blive sendt til min kammerat som sørger for af montere eger og stramme dem op. Det overlader jeg til andre…. Man må kende sine begrænsninger !
Og efter en uges tid er de tilbage – Som nye ! Et sæt til min 1976 K1, og 1 sæt til min 1978 DX som jeg også skal i gang med
Originale Araya fælge. Pissedyre, men det holder bedre end mange andre reproducerede fælge
Tank og de små sideskjolde afleveres hos maleren, mens jeg laver andre ting
Lækkert nylakeret stel. Min ven Frank står for dette
Lidt motordele er her blevet blæst, og er klar til primer, filler og maling
Her har det fået sprøjte filler. Derefter er der klar til sølvfarven
Mens delene tørrer, kan jeg jo så montere dæk på de fine fælge
Det ser jo fantastisk ud. Og igen en lille afstikker fra originalen, da bagdækket er 2.75″ bredt, mod originalt 2.50″
Med fælgen færdig er det bremsernes tur. Nye og renoverede dele ligger klar
Nylakeret kædehjul og nye bolte
Her benyttes selvfølgelig originale Yamaha dele !
Det ser jo lækkert ud, sådanne nye dele !
Pludselig begynder den virkelig at tage form
Nye skærme, lygter, støddæmpere, styr etc. etc. – Der bliver ikke sparet på noget !
Vi bygger videre i næste afsnit…..