Drømmen om at få en custombil i garagen igen begyndte at trænge sig på. Vi er her tilbage i sommeren 2010. Jagten på et egnet projekt gik ind, men der var et par enkelte krav. Det skulle være enten et Ford eller et GM produkt, og gerne en model som ikke ellers er så brugt til Custom’s. Og så gerne fra 60’erne. Så biler som 1962-64 Chevrolet Impala, 1961-63 Ford Thunderbird og lignende var udelukket. Fandt en ret speciel model i området omkring San Francisco. En 1963 Mercury Marauder S-55 Fastback. Mercury’s søsterbil til Ford Galaxie. Der blev taget kontakt til sælger, og han fremsendte en masse billeder af bilen. Det så fornuftigt ud, og min daværende makker, Jim Roberts, blev sat på sagen. Han fik den hentet og kørte den direkte ned til Garza’s Auto-upholstery for at få lavet en ny kabine til den. Kofangerne blev også afmonteret og sendt til omforkromning.
En ret flot model, syntes jeg. Er især pjattet med taglinien
Bemærk taget, som ligner en kaleche af stål med det fine knæk over bagruden.
Flot detalje !! Og se de smukke baglygter og det skinnende panel. 60’er design når det er bedst !
Den originale kabine var egentlig fornuftig, men trængte lige til lidt hjælp.
BYT TIL NYT !
Adskillelsen er begyndt. Der er mange meter lister på sådan en ! Ikke alle skal tilbage på bilen igen. De vil forstyrre det “Paintscheme” jeg har tænkt mig.
Her ligger de så. De skal rettes og poleres inden de skal tilbage på bilen.
Den nye kabine blev nu hel god. Sort nappa med sølvfarvede “Pipings”
Sikkerhedsselerne skiftes naturligvis ud med nye i sølvgrå
“Scallops” hører til på en ægte 60’er custom. Her leges lidt med et design. Om det lige blver sådan er uvidst.
En anden ting som kendetegner Customs er at de er renset for bl.a. emblemer etc. I USA kaldes det “Shaved” – Altså barberet – Så det bliver Mercury’en også !
Pist væk er hullerne til de flag som var på forskærmen.
Antenne og spejlet på forskærmen skal også væk !
Listerne nederst skal også fjernes, så her lukkes hullerne
Slibearbejdet påbegyndes. Nu er det så spændende om der dukker rust og gamle skader op ?
Nogle buler i panelet trækkes ud med et specielværktøj
Alle buler trækkes ud på denne måde. Ingen grund til bare at fylde spartel i !!!
Skal det være Custom, nytter det jo ikke noget at skrue alle originaldele tilbage på bilen efter lakering. Mange ændrer lygter, frontgrill etc. – Så det gælder naturligvis også min. Så her er lidt nye dele som skal monteres….
Baglygterne fra en 1959 Cadillac – Noget af det smukkeste og mest ekstreme baglygtedesign ever !
Og de passer stort set direkte i mine lygter. Det bliver fedt !!
Her er samme trick lavet på en 1958 Chevrolet Impala.
Denne bil kan iøvrigt ses her: 1958 Impala
Desværre gik projektet i stå hos han som var startet på den. Så den måtte afhentes og køres til at andet værksted som så nu skal færdiggøre bilen.
Så her landende den i lige efter nytår 2012.
Og de sliber så videre på den !
Al maling bliver fjernet for at afsløre rust, buler etc.
Rust i kanten af bagruden er klassisk. Og her var denne her også rusten.
Så det blev udbedret !
Hele kanten incl. hjørnerne er nu som nyt – FLOT arbejde !!
En skade på venstre bagskæm blev opdaget, og der var ikke andet at gøre end at skifte skærmen. Men at finde en bagskærm til en ’63 Marauder var ikke nemt !!! Så vi måtte tage til takke med en skærm fra en 4 dørs Monterey istedet. Så kun halvdelen af skærmen kunne bruges. Men heldigvis er det nok til at lave skaden.
Her den “nye” del som skal bruges.
Sådan skal det gøres – Steve fra WilkWorx er en skrapsak til sådanne job !
Så er bagskærmen rettet op og har fået grundfarve – Snart er det tid til at den kan få en anden farve end grå. Det bliver en stor dag, når det sker !
Forhåbentlig kommer der i løbet af de næste par uger billeder af en Mercury i ny frisk farve….
STAY TUNED !