Carnut går tilbage i tiden – Del 46

Ganske få bilmærker rører ægte bil-entusiaster, som Porsche gør det. Lige siden sidst i 40’erne har Porsche bygget sportsvogne som virkelig kan udfordre enhver chauffør. Lige fra den første VW baserede Porsche 356, til den super exotiske Porsche 959.

Når man siger Porsche, tænker de fleste først og fremmest på den legendariske 911. Det er også den model som jeg har forelsket mig hovedkulds i.

Porsche 911 blev første gang præsenteret på biludstillingen i Frankfurt i 1963. I første omgang blev bilen præsenteret som 901, men fra præsentationen til starten af produktionen nedlagde Peugeot en klage, da de havde eneret på 0’et i midten af et modelnummer og Porschen kom derfor til at hedde 911.

Motoren var placeret bag i bilen, hvilket giver de helt særlige køreegenskaber, som for en almindelig chauffør kan give nogle voldsomme udskridnings forskrækkelser, men der for en professionel nærmest er himmelsk. I starten var 911’erens køreegenskaber i sagens natur således ikke de bedste man kunne ønske sig, men det er løbende blevet forfinet.

Bilen er i dag bilens pardon til chokolades kinder-æg – med hele 3 i en effekten, for i en Porsche for man dagligdags bilen med spændende og underholdende kørsel, komfort og luksus og en driftsikkerhed der holder i dagligdagen. I det ydre kan man næsten ikke se det. Men kigger man på den over 40 år gamle Porsche fra 60’erne og sammen ligner med den vi kender i dag, er der en verden til forskel i den tekniske udvikling. Nogle siger at designerne hos Porsche er blandt de mest dovne i verden – Måske har de ret. Men at ændre for meget på et så perfekt design, vil være en dødssynd !

Bilen jeg købte i oktober måned 2009 havde tilhørt en læge. Deraf den specielle nummerplade “RX FOR 2” som oversat til dansk betyder “Recept For 2” ;o)

1

“RX FOR 2” som oversat til dansk betyder “Recept For 2”

Desværre fulgte den plade ikke med bilen…. Bilen havde altid kørt i San Francisco området og var 99,9% rustfri. Kun et lille hjørne af passagerdøren skulle der ses på, samt en hul på størrelse med en 5-krone i det ene hjulhus. Ganske flot klaret af en 35 år gammel bil.

IMG_3347
Flot så den ud i sin “Guards Red” – En farve som er meget brugt på Porsche i disse årgange. Og den passer jo perfekt !

GOD RØV !

GOD RØV !

Rimelig fin kabine - Men sædet skal skiftes ud

Rimelig fin kabine – Men sædet skal skiftes ud

Bagsæderne trænger også til en opdatering. Hele ryggen mangler f.eks.

Bagsæderne trænger også til en opdatering. Hele ryggen mangler f.eks.

Som sagt fin, men alt skulle laves om !

Som sagt fin, men alt skulle laves om !

IMG_3340

Bilen er blevet lidt slidt inde og ude efter 35 års brug, så den blev shinet op på et Porsche værksted, inden den skulle sendes hjem til sin nye glade ejer… MIG !

Det lyder meget let, men sådan skulle det ikke helt gå !

Historien startede godt. Vi fik afhentet bilen i San Francisco og fik den transporteret hjem i baghaven hos min gode ven, Jim.

Jim i gang med at læsse min røde drømmebil

Jim i gang med at læsse min røde drømmebil

Planen med bilen var at den skulle have nyt indtræk og lak. Indtræk havde jeg jo fået lavet i andre biler mange gange før, så den del var på plads. Her vidste jeg hvilket firma jeg skulle bruge. Men lakken…. Det var jeg ikke helt sikker på. Men inden det med lakken skulle ordnes, skulle jeg have fikset soltaget, som ikke fungerede. Og det er lidt tricky, havde jeg fået fortalt. Så det krævede en specialist. Heldigvis lå der er Porsche værksted kun 5 minutters kørsel fra hvor Jim boede. Så det var jo nærliggende at køre den derhen for at få dem til at se på det. Da de så bilen tilbød de straks at lave hele bilen, og ikke kun soltaget. Og de gav endda en fornuftig pris på hele projektet. Så jeg slog til, og bilen blev stående hos dem. De var jo eksperter, så hvad kunne gå galt ?

De forventede at kunne lave det hele på 3 måneder, og det lød jo lovende.

Inspektion på liften under beregningen af prisen for istandsættelsen

Inspektion på liften under beregningen af prisen for istandsættelsen

Vi fik en aftale på plads og arbejdet kunne begynde. Og det startede godt. Jeg fik allerede billeder i min mail-box få dage senere. Projektet var i gang…..

Adskillelse

Adskillelse

911 PORSCHE 014
Men at skille ad kan vi alle jo. Det med at får det hele lavet fint og få det samlet igen. Det er ikke alle der formår det. Og slet ikke til tiden ! Sådan skulle det desværre også gå her.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men jeg havde et trumf i ærmet – Min ven Jim……. Han boede jo heldigvis tæt på, så han blev med jævne mellemrum sendt forbi for at se til projektet. Men der var altid 1000 undskyldninger for at de ikke lige var nået så langt. Lovede at NÆSTE uge når Jim kom forbi var der sket mere. Men den historie gentog sig uge efter uge.

Nytår passerede og de 3 måneder som de havde lovet bilen færdig på var overstået. OG jeg havde stadig kun en adskilt bil stående i primer. Alt de havde fået lavet var den smule rust, soltaget og ganske få andre småting. Efter en længere telefonsamtale med ejeren af firmaet, aftalte vi at når jeg kom forbi i april måned, kunne jeg køre i bilen. Nylakeret og det hele ! Så jeg var spændt da jeg landede i Los Angeles lige før påske, 2010.

Men jeg havde jo allerede godt set at jeg ikke kom til at køre Porsche 911 denne sommer, så havde været ude at investere i en anden sjov sommerbil, som vi runder i næste del, inden vi går videre med 911 historien.

Vi ses !