Carnut går tilbage i tiden – Del 36

På min efterårstur til USA skulle jeg og mine 2 rejsekammerater forbi et større show i Californien med udrykningskøretøjer. Jeg havde i forvejen været i kontakt med Kevin, som jeg på det tidspunkt allerede havde købt 3 politibiler af, og han havde en rigtig fin 1967 Oldsmobile Delmont 88 til salg. Og efter lidt korrespondance frem og tilbage var jeg ejer af den. Idéen var så at den skulle stå klar til at vi kunne køre i den, og deltage i træffet på lige fod med de andre, og ikke bare være tilskuere. Det var noget jeg aldrig havde prøvet før. Har jo været til utallige træf i USA, men aldrig i EGEN bil.

Så da vi i oktober landede i Los Angeles, drog vi straks nordpå mod byen Ripon, hvor træffet skulle foregå. Det blev i øvrigt afholdt for 24. gang i går !
http://www.riponmenloparkpolicecarshow.com/

HPIM2682
Og her stod den så på den grønne plæne og ventede på os. Tanket, forsikret og klar til at køre i. Bliver det bedre ?

HPIM2677Brutal front, sådan en Olds har – Og især når den lige får en Push Bar monteret. Det skaber helt automatisk respekt !

HPIM2680Illinois State Police (ISP) – Yep… Det var deres biler som jagtede Brødrene Blues igennem indkøbscenteret i den legendariske film, Blues Brothers. Dog var det lidt nyere modeller.

HPIM2681
Bilen her er tilegnet Illinois Betalingsveje, eller Tollways, som de hedder der. Og derfor har den det grønne logo på bagskærmen. Så den er beregnet til at jagte fartsyndere på de hurtige veje. Og med en 425 cu.i. bigblock V8 (7 liter) kan den hamle op med de fleste biler fra den årgang ! Der er i alt 286 miles betalingveje i Illinois, så der er nok at se til.

Illinois State Police havde normalt beige farvede biler, men bilerne fra Distrikt 15 (Tollway Authority) kørte med hvide biler.

HPIM2679
Delmont 88 – Olsmobiles mellemmodel som i de fleste tilfælde havde en 330 cu.i. V8 under klappen. Men det var ikke nok til ISP – Så de fik leveret dem med option motoren 425, som det ses på det diskrete lille emblem under modelnavnet. Så ved man hvad man er oppe imod !

“Don’t You mess with me !”

HPIM2678
Forstærkede fælge med “Dog Dish” hjulkapsler. Det skal der bare være på en copcar !

HPIM2684
Federal “Visi-Bar” – Denne lightbar blev introduceret i 1964 og blev brug af mange Police Departments helt frem til 1980’erne. Der sidder kun motor i førersidens lampe. Den i passagerside drives via en kæde gennem det firkantede rør som de er monteret på.

HPIM2691_3
“Certified Police Speedometer” – Den er god nok. En af detaljerne som er med til at vise om bilen er født som politibil eller ej.

isp
Alle detaljerne inden i bilen er også i orden. Federal Director sirene box med indbygget PA anlæg. Motorola radioanlæg og en Mossberg 590 Shotgun monteret i et Santa Cruz (CHP) rack. Og det obligatoske “Hotsheet” med efterlyste nummerplader er også på plads.

Ripon2008139-vi
Om eftermiddagen kom det vi havde ventet på – Cruisingen gennem byen. 150 politibiler, ambulancer, brandbiler etc. med hylende sirener. Yes…. Heine var i himlen !!!

Ripon2008152-vi

Ripon2008144-vi

Ripon2008140-vi

DSC01106
Da vi kom tilbage på pladsen var det tid til præmieoverrækkelsen. Der blev delt pokaler ud i mange forskellige klasser, og min ISP Olds fik sørme også en pokal.

DSC01111
Stolt ? YOU BET !!!!

Men vi havde nu leget færdig, og kunne fortsætte vores ferie i vores lejede bil. Så nu skulle den bare hjem til DK – Det klarede min Buddy, Jim, som han plejer. Han hentede bilen nogle dage efter og fik den afleveret til Shipping firmaet.

DSC00289
Og få uger senere var det tid – Bilen skulle ud på den kolde danske jord

DSC00291
Bilen kom hjem sammen med en 1966 Buick Riviera som Jim havde fundet på Pomona Swap Meet, og som jeg handlede for et vennepar.

DSC00293
Lysshow i indkørslen

1967ISP1
Bilen fik lov at stå i garagen hele vinteren og blev igen pakket ud til foråret.

1967ISP5
Vinteren havde jeg brugt på diverse service opgaver og havde også fået syet et aftageligt træk til den.

1967ISP4
Og nummerplader var der nu også kommet på.

april2009_14
Så med træk på var vi nu klar til at tage på camping. Sådan en stor bil med en 7 liters V8 er perfekt til at trække campingvogn !

1967ISP7

1967ISP3

maj2009_7
Fruen var blevet rigtig glad for den, og tog gerne rattet. Jeg måtte så enten sætte mig til rette i passagersædet, eller tage min egen Plymouth.

maj2009_37
700 miles (1120 km) på 1½ måned har den allerede her kørt siden jeg købte den i USA. Ja, jeg bruger mine biler !!! 😉

maj2009_32
Men fik da lov at låne indimellem. Her holder jeg klar til at køre for et brudepar.

maj2009_31

NU1K0162
En foto opgave blev det også til. Her står smukke Ena og poserer ved bilen.

NU1K9925
Begge biler er her samlet på samme foto.

ena

gavnoe_61
Men alting har en ende. Vi havde begge biler med til Gavnø Autojumble, og pludselig står en herre og spørger om den hvide bil er til salg. Well… Egentlig er den jo ikke, men spørger dog alligevel hvad han evt. vil give for den…. Og inden vi har set os om er bilen solgt. PÅ STEDET !!! Han har kontanter med og vil have bilen med, med det samme !

gavnoe_59
Så bagagerummet må tømmes og så må vi se om vi nu kan have plads til det hele i den anden bil. Indimellem går dagen ikke helt som ventet !

Så som så mange gange før, stod der kun en bil tilbage i garagen. Men mon ikke der var noget andet i gang ?

Lidt video vi optog til træffet i Ripon, Californien

Her lidt optaget af en anden, fra samme show og cruising

Og endelig et klip hvor vi kommer kørende i min Olds. Se 4:17 inde i videoen.

Motor: 425 cu.i. V8 (7.0 liter) – 310 SAE HK v/5000 omdr. – 610 NM v/3900 omdr. (Mere moment end en Lamborghini !!!)
Gearkasse: TH400 – 3-trins auto –  Heavy Duty (M41 Police option)
Radio Udstyr: Motorola MoCom 70 FM unit – 102” Police “Whip antenna”
Sirene: Federal Director Model 15 med P/A anlæg, 100W tagmonteret speaker
Blink: Federal VisiBar – 2 stk. “Red Rotators” med 55 watts spotlights
Undervogn: Heavy Duty (G-51 Police Option)
Fælge: Heavy Duty 7×15” stål fælge (Y75 Police option) med Police ”Dog Dish” kapsler
Bremser: Powerbrakes (J50), Heavy Duty bremsebakker (J56 Police option)
Shotgun: Mossberg 590 Police Shotgun monteret i et CHP rack – (Ikke på billederne – Billeder kommer senere)
Andet udstyr: Roxter Ticket Light, Pushbumper, Unity Spotlight, RayBan Aviator shades, ”Certified Police Speedometer”, Radio Delete Option.
Historie: Bilen er en original politibil, som har været i tjeneste fra 1967 og ca. 4 år frem. Jeg købte bilen i efteråret 2008 af en samler af politibiler i Californien. Jeg lod bilen stå hos ham et stykke tid, hvorefter jeg tog til USA og deltog med bilen til et stort træf for udrykningskøretøjer i Ripon, Californien. Her vandt jeg desuden en pokal for bilen.ISP har omkring 3000 ansatte og dækker hele statens 21 distrikter. ISP’s normale biler fra 1960’erne og op i 70’erne var alle beigefarvede. Men de  biler som patruljerede de 286 miles betalingsveje, Illinois Tollway, i Distrikt 15, var alle hvide og havde et grønt “Illinois Tollway” logo på bagskærmenDe brugte dog alle sammen de samme logoer på døre og bagklap, uanset om de var fra distrikt 15 eller fra andre distrikter. Derfor er logoet på bagklappen beige med rød kan. Det er lavet specielt til at passe farven på den biler de havde flest af, og de var alle beige…. Der skulle spares hvor der kunne, så det gjorde man ved at genbruge de beige mærkater på de hvide biler.Tollway Cruiserne var udstyret med specielt store motorer, for at kunne hamle op med de fleste fartsyndere, og de var bygget til at kunne køre med speederen i bund i timevis, til de enten fangede flugtbilisten eller løb tør for benzin. Men som regel slap ingen fra dem !!!

 

Skriv et svar