Thunderbird….. ELSKER det navn Ford gav deres sportsvogn tilbage i 1955. Ikke bare navnet er jeg lidt forelsket i, men bestemt også bilerne. Havde jo en lille affære med en 1965 model i Del 18 og nu skulle det vise sig at endnu en Thunderbird skulle finde vej til min garage. Denne gang en 1959 model. Modellen kaldes også for “Square Bird” grundet det lidt kantede design. Denne karrosse kom i 1958 og frem til 1960. Da den blev præsenteret i 1958 var det ikke bare et nyt design, men Thunderbirden var også vokset fra at være en lille fræk 2 personers sportsvogn, som skulle tage kampen op med Corvetten fra GM, til nu at huse 4 voksne personer. Ikke meget sportsvogn over det. Men den så stadig sportslig ud, sammenlignet med andre 4 personers biler. Bilen var meget lav, takket være sit “Unibody design”. Altså en ren selvbærende konstruktion. Ingen stor og tung chassisramme, som amerikanerne ellers havde for vane at have under deres biler.
Men tilbage til netop den 1959 Thunderbird som jeg havde fundet mig. Bilen fandt jeg faktisk på eBay af alle steder. Havde haft kig på den i dens 7 dages løbetid på auktionssiden. Den sidste dag havde vi spisegæster, og Thunderbirden blev naturligvis samtaleemnet mellem Klaus og jeg, mens pigerne snakkede om andre uinteressante emner. Auktionen sluttede lige efter midnat, og efter snakken med Klaus, blev jeg enig med mig selv (HELDIGT !) om at jeg måtte lægge et bud ind på den. Og sørme om ikke det gik igennem ! Så igen måtte der ringes over Atlanten til Jim, og han måtte igen spænde traileren bag sin gamle Chevy Truck og checke Thunderbirden ud. Man kan jo heldigvis rende fra sådan en handel, hvis ikke varen lever op til beskrivelsen. Men jeg var nu ikke så meget i tvivl her. Bilen var beskrevet rigtig godt, og der var fine billeder med i listningen på eBay. Og vognen havde også været udstillet ved Sacramento Autorama showet, hvilket fortæller lidt om standen på bilen. Her lukkes ikke hvad som helst ind !
1958/59 modellerne havde 4 baglygter bag. I 1960 fik den 6 styk. Kan nu godt lide de lidt større, men færre, lygter på 1958/59 modellerne
Ved første øjekast ligner den måske en helt standard 1959 Thunderbird, som er blevet sænket og har fået et par smarte fælge på. Men sandheden er en helt anden… Den er kraftigt ombygget på flere punkter. Men så diskret at kun kendere af Thunderbirds vil lægge mærke til det. Og nogle detaljer vil de ikke engang se !
Kendere af Thunderbirds vil straks se at fronten er ændret en smule. De store kofangerhorn er fjernet, hullerne lukket og kofangeren er blevet badet i ny krom. Samtidig er grillen speciellavet. Et job som alene kostede $1500
Et gammel kendt customtrick et forsænkede antenner. Eller “Frenched Antennas” som de siger i USA. Ser lækkert ud !
Men også karrossen er ændret. Et trick som også tit ses i customkredse, er at de runder hjørnerne på døre og klapper. Og der er også gjort her. Normalt er hjørnerne næsten knivskarpe, men her er de rundet flot.
Dørhåndtagene er også fjernet, og åbnes nu med et tryk på en fjernbetjening, eller via den skjulte knap på bilen.
Låsen på bagklappen er også fjernes. Den åbnet nu også elektrisk. Så nu er der blevet plads til lidt “Pinstriping”
Brede fælge fra American Racing pynter altid. Også på denne Bird
Interiøret er naturligvis også customlavet. Men holdt i forholdsvis originalt look, bortset fra materialevalget.
Rat fra LaCarra og vintage omdrejningstæller fra Moon Eyes – Gode detaljer !
Og hvad gemmer sig under den sorte blanke forklap ? Jo….. En stor fed bigblock motor.
428 cu.i. eller 7 liter…… Total nyrenoveret med smarte stemplet, knast og hvad der ellers hører til sådan en byggeri. Kombineret med det nye udstødningssystem fra Flowmaster giver det toner som kan få et mandehjerte til at smelte !
Og ikke alene lyder den godt, men den ser jo også dejlig ud, når den sådan er badet i krom og poleret aluminium.
Billeder fra Sacramento Autorama hvor den var udstillet i 2006
Jim var slet ikke i tvivl da han havde set og kørt i bilen. Den skulle med hjem. Så han ringede ikke engang som han plejer da han stod ved bilen. Han betalte bare manden, læssede den og kørte de 400 miles hjem igen.
Så er den spændt fast og turen går nu sydpå igen.
Og afsted det går…. 6-7 timers kørsel retur. Det blev en lang dag.
Men ventetiden inden bilen kom til DK blev også lang. Eller det føltes ihvertfald sådan for mig. Ville frygtelig gerne se hvad det var jeg havde fået handlet.
Men så… En oktoberdag i 2007 kom containeren endelig til Vemmelev. Men jeg måtte vente yderligere 15 minutter inden jeg kunne se min Thunderbird. Klaus’s nyindkøbte 1967 Buick Wildcat skulle først ud, inden jeg kunne røre min Tordenfugl
Og så kom den ud i sollyset, efter at ha’ stået i mørket i 4 lange uger.
Præcis som beskrevet. Måske endda pænere. En fantastisk lækker bil. Er helt pjattet med de former. Ligner nærmest noget Batman kunne ha’ kørt i
Og her ligger brummeren….. Desværre var der ingen strøm på, så den måtte ha’ hjælp.
Og det klares med hjælp fra Klaus’s Buick. NU skal drengene lege !!!!
Lækkert makkerpar. Ford’s sportslige familiebil kontra Buick’s ditto.
Lav er den. Men lige præcis frihøjde nok til at det kan lade sig gøre at køre i den. Præcis som det skal være !
Men at få biler hjem i oktober måned er skidt….. Vinteren er jo lige om hjørnet, så de puttes ind i garagen, og så ser vi nærmere på dem til foråret.