Sommeren 2003 blev nydt bag rattet i min ny istandsatte Cadillac Eldorado, hvilket var meget tiltrængt efter min Turbo istandsættelse af bilen på blot 4 måneder. Men der var stadig et par enkelte ting som var blevet sprunget over i farten, som der lige skulle rettes op på i løbet af vinteren. Den ene ting var motor og motorrummet. Bilen havde stået stille i en del år, inden jeg købte den, og det har ingen bil eller motor godt af. Så nu hvor jeg begyndte at køre i den, begyndte motoren stille og roligt at bruge mere og mere olie, så det skulle efterses. Træpanelerne i dørerne skulle også have en kærlig hånd, og så var der jo lige et mellemværende med de fælge og det Air Ride kit jeg havde købt til den fra USA.
Det skulle blive en travl vinter !!
Delene til mit Air Ride er her linet op i bagagerummet
De nye 17″ American Racing fælge ligger også klar. Se lige de fede dæk med stribe i matchende farve 😉
Men inden montering af Air ride begynder, skal fælgene lige testes, for at være sikker på at der er plads nok
Og det går fint
Selv uden Air ride er sådan en Cadillac jo temmelig lav
Med fælgene afprøvet, kan montering af Air Ride begynde. Tager bagenden først, da det er den letteste ende. Gummibælgen som skal erstatte spiralfjedrene kan ses på gulvet.
Dernæst er det tid til forenden
Her delene som skal ind foran
Og sådan her ser det ud når jeg har svejset og skruet det sammen
Dernæst skal kompressor, magnetventiler og lufttanke monteres. Det valgte jeg at gøre på en aluplade, så der var styr på det hele.
På den måde fylder de mindst i bagagerummet. Der er et set-up som dette i hver side.
Med Air Ride systemet monteret var det nu tid til at hive motoren ud, for at se hvad den fejlede
Og så er det jo godt at have en lille hjælper, i form af sin 7 årige søn
Så blev den klaret…. Nu skal den bare adskilles så vi kan se hvorfor den bruger olie.
Og så kan der samtidig ryddes lidt op i motorrummet – Det trænger !
En god motorvask skal der til som det første.
Motoren blev adskilt og Bjørn fra Slagelse Cylinderservice kiggede blokken igennem, og dødsdømte dem. Blokken var revnet ! Der skulle en ny til.
Ledte efter en anden motor i Danmark og Sverige, men uden held. Løsningen blev at købe en hel kørende bil i Californien. Så jeg fandt en 1965 Cadillac Fleetwood med en fin motor i, til billige penge.
Og sådan her ser den ud:
Ikke køn, men motoren var i orden – Så den måtte over i min Eldorado
Så det går vi straks i gang med
Igen med hjælp fra min søn, Danny – Stakkels dreng !
SÅDAN ! Et styk motor er klar til lidt vask etc. inden den lægges ned i min Eldorado
Så er det tid til en velfortjent pause mens madpakken nydes
motoren pilles fra hinanden og får ordnet topstykker og andre ting, inden den samles igen med nye pakninger, vandpumpe og mange andre dele.
Topstykkerne planfræses
Og så kan jeg begynde at samle motoren igen.
Nymalede løsdele
Her er den næsten færdigsamlet og klar til at smide ned i hullet igen
Så ligger den der – Nu skal den store tunge forklap bare monteres. Det klares med hjælp af et par venner.
Så burde den kunne køre i mange år fremover
Mens jeg lavede motor, havde jeg sat min onkel i gang med disse træpaneler, da han er tømrer – Så det er han nok bedre til end jeg !
De er begyndt at flække nogle steder, så de limes sammen igen.
Det ser kompliceret ud, huh’ ?
Nylakeret – og hold da op en forskel fra før !
Fantastisk resultat. Ser næsten ud som de gjorde i 1966.
Vinteren var ved at være overstået, men nu var bilen også igen klar til en ny varm sommer. Nye fælge, luft undervogn, renoveret motor og mange andre dele. Nu kunne jeg snart ikke finde på mere at lave på den.. Eller ??
Så kommer man vist ikke tættere på asfalten.
Det ser voldsomt ud, når den hæves helt i næsen, og sænkes maksimalt bag i
Men med forvandlingen til Custombil, manglede der ligesom noget, syntes jeg. Der måtte gøres noget !!!
Ghostflames…. Ja, Ghostflames måtte der til. Et sæt blev speciellavet i USA. Så nu skulle det blot monteres.
Jaaaaa – Det var lige det som manglede !
Men med flammer på siden, måtte der også lige den sidste ting til.
Flammer i udstødningen !!! Med hjælp fra en elektriker på jobbet, blev en styreboks udviklet. Et par tændspoler og et par tændrør sammen med boksen, og jeg havde flammer ! Der er blevet kigget LANGT efter bilen mange gange, når den kom ned gennem gaden med stikflammer ud af begge rør. Et par meget nærgående knallertkørere har også måtte hilse på mine flammer en gang. Det lærte dem at holde afstand, da deres plastic scootere nær var smeltet… 😉
Video af FlameThrowers “In Action”:
Video af hvordan Air Ride virkede på den:
Næste søndag ser vi på flere oplevelser med denne fantastiske vogn som var bil #38 i rækken af biler siden jeg i 1988 fik kørekort.
Liste af biler fra 1988-2003:
1976 Opel Ascona B – 1,6
1977 Ford Capri Ghia 2,3S MK.2
1964 Buick Skylark Sport Coupé (Serie 4300)
1976 Ford Escort 1,3 MK.2
1981 BMW 320
1985 Toyota MR2 – 1,6 Twincam
1972 Buick Skylark Custom
1976 Morris Mini 1000
1982 Nissan Patrol 4×4 – 3,3 Diesel
1964 Buick Skylark Sport Coupé (Serie 4300)
1977 Chevrolet Caprice Classic
1973 Ford Ranchero 500
1979 Ford Capri Ghia 2,3S MK.3
1987 Toyota Corolla California 1,3
1977 Ford Granada 2,3
1978 Morris Mini 850
1976 Mazda 1300
1976 Ford Cortina RS 2000 (Min egen modificering !!!)
1973 Ford Mustang Convertible
1982 VW Jetta 1,6 Diesel
1981 VW Golf convertible 1,6
1971 Ford Mustang convertible
1973 Ford Mustang HT (Not Registreted)
1964 Buick Skylark Sedan (Serie 4300) – (Ikke registreret)
1975 Ford Ranchero GT
1959 Buick Invicta convertible
1981 Chevrolet Van (Ikke registreret)
1976 Datsun 120Y STW.
1976 Opel Kadett 1,2S
1992 Ford Transit 2,5 Diesel
1991 Ford Transit 2,5 Diesel
1930 Ford A Tudor Sedan
1930 Ford A Tudor Sedan (Skrottet)
1986 BMW M525i
1992 Ford Transit 100S GL
1993 Toyota Hi-Ace
1965 Cadillac Fleetwood 60 Special
1966 Cadillac Fleetwood Eldorado