Interessen for biler har været der lige så langt tilbage jeg kan huske. Men man skal jo være 18 år for, lovligt, at køre – Så tiden inden jeg fik bil blev brugt på andre ting med motor. Da jeg var omkring 12 år fik jeg min første fjernstyrede bil. En Lamborghini Countach i størrelse 1:12.
Jeg havde naturligvis haft andre fjernstyrede biler inden, men denne gang var det en mere professionel bil.
En anden Tamiya bil som jeg havde efter Lamborghini’en.
Teenageværelse ca. 1984 – Nena på skabet og plakater fra Bilen, Motor & Sport på væggen. Det store hjemmelavede skab, indeholder reservedele etc. til bilerne.
Det blev der sammen med vennerne brugt rigtig meget tid på. Blev også medlem af V.M.R.C. (Vestsjællands Mini Racing Club) i Slagelse og fik mange gode timer i den klub.
Vi kørte indendørs på Nørrevangsskolen i Slagelse, men vi ønskede også en udendørsbane til de store biler med brændstofmotor. Det blev afholdt flere møder med kommunen og sponsorer omkring dette ønske. Her en avisartikel fra ca. 1984.
Jeg sidder som #3 fra venstre
Og i Juni 1985 blev banen en realitet. Her sidder jeg som #3 fra højre
Da jeg i 1986 var 15 og en sjat, var det ved at være tid til at jeg kunne køre knallert. Så kunne jo lige så godt starte i god tid. Så med hjælp fra min Far, fik jeg købt en Puch Monza, som jeg kunne lave et par småting ved, inden jeg fyldte 16 og kunne køre på den.
Knallerten var som sådan i fin stand, men der skulle lige laves et par småting.
Så den blev pillet fra hinanden…..
Og her i en næsten færdig version. “Madkassen” bag sædet var endnu ikke kommet retur fra autolakereren.
Men en Puch duede altså ikke, når de andre kørte Yamaha. Så der blev i stedet indkøbt denne 1976 Yamaha FS1 DX, eller populært bare kaldet Yamaha 4-Gear med skivebremse.
Og den skulle selvfølgelig også lige skilles og have en kærlig hånd.
Resultatet blev sådan her. Ganske nydelig… Kendere vil se at den har en nyere tank og sideskjolde end en 1976 model ellers skal have.
Men nu var den jo blevet fin, og kunne indbring en god sjat penge, så hvorfor ikke sælge og starte forfra med en anden ?
Så den her blev efter salget indkøbt. En 1974 FS1, med de små sideskjolde. Desværre med en nyere tank, med benzinhanen langt fremme, som ellers kun blev brugt på de nyere modeller med de større sideskjolde. Desuden har den fået monteret en forgaffel fra en 1978/79 model med skivebremse
Efter en adskillelse og en smule lak, kom den til at se sådan her ud.
Man kan i baggrunden skimte min Opel Ascona, som var min første bil. Da kørekortet var i hus, blev Yamaha’en solgt og pengene brugt til et sæt ATS fælge til bilen.
Men selvom man bliver ældre, kan trangen til at være 16 år igen, godt melde sig. Så i 2001 blev der igen handlet en gammel Yamaha knallert, som min søn, Danny, her hjælper lidt med til at skille ad.
En sandblæsning af stellet, maling etc. og den begynder at ligne noget. De nye fælge står klar i baggrunden. Bemærk at motoren er blevet helpoleret – FRÆKT !
Heine 16 år…. Eller er det 31 ?
Og det med knallerter går i arv, så nu starter vi snart forfra med et rigtig Far/Søn projekt.
Ældste sønnen, Danny, har indkøbt en 1977 Yamaha FS1 DX som vi skal i gang med.
Det bliver fantastisk !
Netop hjemkommet med det nye vidunder – En rigtig fin knallert, som bare liiiige mangler det sidste.
Adskillelsen er så småt begyndt – Sædet er afmonteret og tanken, som skal lakeres, tømmes for benzin
Det hele ser ud til at starte forfra…..