Vinteren nærmer sig, og for ikke at kede mig er jeg så småt startet op på at skille motorrummet på min Pantera, for senere at hive motor og gearkasse ud.
De sidste kilometer jeg kørte i den var med blå røg ud af især den højre side af udstødningen. Og et olieforbrug på ca. ½ liter pr. 100 km fortalte mig også at noget var galt ! Så det skal der ses nærmere på her i de næste kolde måneder.
Og når nu motor og gearkasse så alligevel er ude, kan jeg få taget min benzintank ud og renset den, da jeg har døjet en del med skidt i tanken/filteret hele sæsonen.
Og…. Når nu maskinen er ude, kan jeg ligeså godt se om ikke jeg kan finde lidt flere kræfter, inden den puttes tilbage igen.
Der gøres klar til at skille diverse ting nedefra
Et “Før billede” – Om nogle måneder skulle det helst se en smule mere indbydende ud
Kølervæsken tappes af. Og nej… Det er ikke rustvand, men rød “Caterpillar” kølervæske. Og det meste ER tappet af i spande, så ikke det havner i vores kloak og grundvand….
Den tank som jeg har kørt med her sidst på sæsonen, regner jeg med skal tilbage i den båd jeg har lånt den fra 🙂
Stille og roligt afmonteres ledninger, slanger etc.
Køler etc. til Aircondition anlægget hives også ud, og det er tvivlsomt om det vender tilbage i bilen igen. Punkt 1 fordi der er beregnet til den forbudte R12, og dermed er det svært at få genopfyldt her i DK. Punkt 2, fordi jeg ikke bruger det, og så vejer det voldsomt meget.
Det bliver et større arbejde at slibe al den gamle gummihud af skærmene. Men har jo et par måneder til det.
Udstødninger og manifold er nu væk. Det kræver bittesmå hænder at komme til. Men med forrevne fingre etc. kom de dog ud !
En del slanger og ledninger fra vandpumpe og generator kan ikke tages oppe eller nedefra. Her skal man igennem inde fra kabinen. Så den skal også demonteres. Åh….
Den ligger langt fremme, motoren. Man sidder nærmest med albuen lige op af vandpumpen.
Vil tro at der stadig er en lille dags tid tilbage med afmontering af diverse ting – Dernæst er det tid til at løfte motoren ud.