Tune Up

Min makker, Steve, har et par gange været udsat for at min skønnne Checker ikke har villet gå i tomgang. Sikkert grundet en kombination af gammel benzin, skidt i karburator og dårlige tændingsdele. Så for at være sikker på at det fremover bare virker som det skal, så skifter vi det hele ud.
Oprindelig er den 5.7 liters V8 motor, som Checker har lånt fra Chevrolet’s Truckserie, født med en to-portet karburator/indsugningsmanifold, og et tændingsanlæg med platiner som de nu havde tilbage i 1971.

En opgradering af det til noget mere stabilt og moderne er meget nemt, til netop en Chevrolet motor. Og samtidig meget billigt ! Lidt søgen rundt på bl.a. eBay og jeg fandt de rette dele til projektet.

Tændingen der blev fundet er af HEI typen (High Energi Ignition). En type tænding som fra 1974 var en option hos Chevrolet og fra 1975 blev standard. Med dette system er det helt slut med platiner i strømfordeleren.

6001A9867M
HEI strømfordeler og nye 8mm tændkabler fra Moroso skal fremover sikre at der er fuld knald på tændrørerne, som selvfølgelig også skiftes ud.

Med det elektriske på plads, er det så den drillesyge karburator som er næst på “To Do” listen. Som før nævnt sidder der nu en to-portet karburator. Den er som sådan også ok.
Den giver god trækkræft fra tomgang, og er økonomisk at køre med. Men lige det med brændstof økonomien, skal man ikke tænke på når man cruiser rundt i det danske landskab. Så den sølle udseende 2-portede karburator byttes ud med en stor skinnende 4-portet. Denne sammen med et nyt indsugningsmaifold i aluminium, giver samtidig også lidt flere heste til den i forvejen 245 heste stærke V8’er. Samtidig sparer jeg også en hel del kilo, ved at skifte det tunge støbejernsmanifold ud med et i alu.

80457kitDe nye dele består af et alu manifold fra Weiand, som siden 1930 har leveret “Performance Parts” til bilindustrien. De var de første som lavede indsugningsmanifold i aluminium. Dette var helt tilbage i 1937 !
Når HotRod rødderne tilbage 1940’erne tunede sin Ford Flathead, satte de et indsug fra Weiand på sin motor. Det var simpelthen det eneste rigtige….
Jeg har valgt deres “8120” model, som er fint til det jeg skal bruge det til, da det “virker” fra tomgang og op til 5500 omdrejninger. Man kan få andre modeller med et andet flow, som så virker i området 1500-7000 omdrejninger. Men jeg skal jo ikke køre race i min store firkantede Taxi !

Karburatoren som skal levere den nødvendige mængde benzin, er fra firmaet “Holley”.
Også en ældgammelt firma inden for branchen. De leverede helt tilbage fra 1903 den første karburator til bilindustrien. Det med karburatorer er en hel religion. Nogle sværger til Edelbrock, Holley, Rochester etc. etc. – Jeg har nu altid været glad for Holley’s produkter, så da der skulle findes karburator, var jeg ikke i tvivl !
Modellen er en 0-80457S i 4160 serien, og det er en 600 CFM karburator med elektrisk choker.

Samtidig med at det hele skilles ad, bliver der skiftet kølervæske, da det alligevel skal tappes af, inden indsuget kan afmonteres. Benzintanken pilles ud og renses for evt. skidt og snavs, som har samlet sig gennem de sidste 42 år. Nyt benzinfilter, og så får ventildæksler etc. sig lige et hurtig pust med spraydåsen, så det hele ser lidt lækkert ud.

motor
Monteringen er påbegyndt. Kan nu se at jeg nok skal have gang i hedvandsrenseren på et senere tidspunkt, for at få vasket det værste skidt af rundt omkring.

motor1
Det ser jo faktisk helt fornuftigt ud. Ja, det er ikke originalt, men lige denne her skal bare fungere.

motor3
Lidt “Overspray” på div. slanger skal også ordnes, men det er jo småting. Godt hyggearbejde for konen eller elskerinden til vinter ?

Stay Tuned – Der kommer nok en update eller to til inden den er klar til at sende med “færgen” hjem til Danmark

 

Skriv et svar