Drømmen om igen at få en Porsche ind i garagen gik endelig i opfyldelse for mig i foråret. Min gamle Porsche 911 solgte jeg for en del år tilbage, for at financere købet af min De Tomaso.
Men når jeg åbnede ind til min garage, var det som om der stadig manglede noget, trods der er fyldt op med gamle biler og knallerter…… Der manglede en Porsche !!!
Model 911 var dog i mellemtiden blevet stjerne dyre, så det kunne jeg godt glemme alt om. Der var simpelthen ikke lige 4-500.000 i sparebøssen til at realisere den drøm igen. Så jeg måtte lidt længere ned i modelrækken, men op i talrækken. Faktisk blev det til 33 tal op i rækken…… Eller en Porsche 944, for at skære det ud i pap !
Men er det ikke den med AUDI motor !!????? Nej……. Det er det ikke. Porsche 944 modellen udspringer godt nok af “Den med AUDI motoren”, altså 924 som kom i 1976 og var med til at redde Porsche videre virke. Ellers var fabrikken gået konkurs !
924 solgte særdeles godt, og var stærkt medvirkende til at Porsche fabrikkerne overlevede energikrisen. I de 11 år 924 blev produceret, blev der solgt over 100.000 eksemplarer. Eller noget der svarer til 30-40% af Porsches samlede bilproduktion i perioden.
Men tilbage til 944. Den er altså skruet sammen af rigtige Porsche dele hele vejen igennem. Hvor 924 rigtig nok dele mekanik med VW og AUDI. Men karossen er i bund og grund den samme som 924, dog med bredere og typiske 80’er kantede skærme. I 80’erne var det “Hip to be Square” – Tænk bare på BMW M3, Audi Quattro, Renault 5 Turbo og mange andre. Store, kantede skærme. Og sådanne skærme fik 944 også i 1981 da den blev introduceret på bilmessen i Frankfurt.
Ordrerne væltede ind. I de første 24 måneder herefter, var hver anden bil Porsche producerede, en 944. Selv den evigt sælgende 911 kom under pres af den nye model. Første årgang var altså 1982, og bilen blev løbende opdateret i de følgende år. Fra 1984 var servo-styring standard i de fleste modeller, og andet udstyr som el-soltag, klimaanlæg og læderinteriør kunne bestilles som ekstraudstyr.
Mekanikken under den bredere karosse var også kraftig modificeret i forhold til 924. Motoren var en 2,5 liters med 163 heste. Gearkassen var stadig anbragt bagerst i bilen, sammen med bagtøjet. Dette gav en suveræn vægtfordeling på 51/49. Altså perfekt til at køre om hjørner i høj fart.
1988 kom 944 Turbo S med 250 Hk. Det betød en 0-100 tid på 5,6 sekunder og en topfart på 265 km/t.
Samtidig fik Porsche lyst til at ride med på 16V bølgen, og introducerede Porsche 944S som et tilbud til de kunder, som gerne ville have lidt mere end 163HK, men som omvendt ikke ønskede en 944 Turbo. Men da motoren krævede høje omdrejninger for at levere de lovede 190HK, blev den som den første 944-model nogensinde, svigtet at både kunder og presse. Den almindelige 944 virkede hurtigere på grund af dens høje drejningsmoment ved lave omdrejninger. 944S blev taget af plakaten i 1989 og blev afløst af den bedste 944 model nogensinde; Porsche 944 S2 – Yep…… Modellen som JEG har fået fat i !!!
S2 var som navnet antyder en videreudvikling af 944 S og havde også 16 ventilet topstykke. Med en øget slagvolumen nåede S2 op på 2990 ccm og ydede 211 Hk. Og samtlige heste var til rådighed, selv ved lave omdrejninger. Porsche havde altså lyttet til kritikken og beviste endnu en gang, at man kunne lave biler i tidens ånd. Turbo var ved at gå af mode, og det var tjekket at kunne præsentere en bil som var lynhurtig og havde superbilspræstationer, uden at det gik ud over benzinforbruget.
944 S2 var kun marginalt langsommere end 944 Turbo 250 km/t og 0-100 på 6,2 sekunder var rigeligt for de fleste. Det enestående var, at disse præstationer blev nået uden tvangsfodring, og det medførte en unik god benzinøkonomi. Selv ved ekstrem hastighed var benzinforbruget som på en almindelig bil. Det er ingen overdrivelse at kalde S2 motoren for en af verdens bedste 4-cylinderede motorer til dato, og under alle omstændigheder den eneste med over 200 Hk uden brug af turbolader.
Tilbage til hvordan jeg igen blev Porsche ejer…..
Jeg begyndte allerede i januar/februar at se mig om efter en passende 944. Der var nogle stykker til salg på diverse sider på internettet. En del blev sorteret fra, allerede efter en snak med sælger. Andre lød interessante, og jeg kørte Danmark tyndt for at se på 944. Men ingen af dem var helt som forventet, når jeg fik set dem. På bilmessen i Bremen i februar, var der en del til salg. Også nogle rigtig fine eksemplarer. Skulle jeg importere en 944 ? Det med at importere biler har jeg jo prøvet før. Men efter en snak med SKAT, kunne jeg godt droppe den idé – Afgiften på en 944 var simpelthen for stor til at regnestykket kunne gå op. Men så vendte lykken…… En god ven kontaktede mig. En kammerat til ham havde en fin 944 S2 fra 1989 stående som han ikke brugte så meget mere. Og den kunne måske købes. Så jeg fik straks kontakt med sælger og fik lavet aftale om at se vidunderet. Og i april måned kunne jeg endelig logge mig ind i SKAT’s register og lade mig registrere som ejer af en sindssyg flot og velholdt 944 S2 !
Det har jeg ikke fortrudt et eneste sekund. Det er med garanti en af de bedste biler jeg nogensinde har ejet. Og har trods alt snart ejet 100 forskellige biler…. Så det er store ord !
Herunder en stribe billeder som jeg fik tilsendt af sælger, og som fik mig til at savle ned i tastaturet på min laptop.
Ja, jeg er igen en glad Porsche ejer – Men nu mangler der noget igen. En 944 Turbo !!
Jeg er nødt til at finde sådan en også. Jeg er blevet bidt af disse “Transaksel Porscher”
Sagt om Porsche 944:
“Porsche 944 er en af Porsches bedste biler nogensinde – alle forhold taget i betragtning. Ingen andre Porscher kombinerer på samme fine måde køreegenskaber, driftsøkonomi, og præstationer så godt som 944.” Porsche Centrum
“Porsches designere har tilsyneladende været i tvivl om, hvorvidt 944 modellen skulle være rå eller elegant. Ergo er den blevet begge dele.” Bilen, motor og sport
“944 stinker af rå macho og uspoleret køredynamik.” Bilmagasinet
* Data og dele af tekst fra www.porsche944.dk *