For flere måneder siden startede jeg op med at skrive om den dengang nyeste Yamaha som var i gang på værkstedet. Men fik aldrig fuldført historien om den. Knallerten er nu færdig, og har været det længe. Den har faktisk også kørt en del kilometer på landevejene sommeren igennem.
Skulle du have glemt del 1 af historien, kan du læse den HER, inden du går videre her med del 2

Forgaffelbroen får lye lejer etc. inden den sættes på stellet. Originale dele, naturligvis ! Bemærk at malingen inden i hullet til forgaffelben er slebet af. Ellers får man aldrig benene igennem !

De nye skærme har ingen huller, da de kan bruges til forskellige årgange med forskellige lygter. Så de mærkes op og bores korrekt

Bremsepedalerne man køber i dag mangler den lille bule, hvor stoppet på stellet skal ramme. Det laver jeg så selv…

Nå ja….. Motoren ! Den skal vist også have mere end bare en vask. Så den skilles totalt, sendes til Cylinder Service for at blive kogt, og dernæst til Slagelse Metalsliberi for at blive glasblæst

Men med gode kontakter er et bagagebærer intet problem. Nye fra gammelt lager. De gode gamle Larsen Trim modeller. De passer 100% bedre end dem man køber i dag

Med motordelene tilbage kan samlingen begynde. Nye lejer og bøsninger skal der til. Mange skifter ikke bøsningerne til gearakslerne. Det dur bar ikke. De har siddet der i 40 år, og er slidt flere tiendedele millimeter i mange tilfælde, og det får primærhjulet til at dingle frem og tilbage !

Primærhjulet er renoveret af Claus Larsen fra Jylland med nye gummi. Er der den mindste smule slør, skal de skiftes !! Her samles koblingsdelen med nye koblingsplader og fjedre. Brug originale fjedre !!! De reproducerede holder kun kort tid, før de er under minimumsmålet på 32 mm og dermed begynder koblingen at glide !

En anden lækkerbisken fra Claus Larsen. Et gammelt originalt koblingsskjold har fået nyt liv med sneglen fra en RD50. Virker bedre, og på denne måde holder skjoldet for evigt, da snegl nu bare sidder i en bøsning. Så når den er slidt koster det bare 100kr for en ny og 10 minutters arbejde….

Hullet hvor gummibøsningen skal sidde er ALTID fuld af rust. Det skal renses af inden den nye bøsning sættes i, ellers klemmer bøsningen for meget om glideren, og kaliberen kan ikke glide frit frem og tilbage !

Til den opgave har jeg slebet en HM fræser så den passer til formålet. Der skal KUN slibes der hvor gummibøsningen sidder og ikke der hvor messingbøsning skal sidde. Så derfor er denne slet fri på skæret, så ikke der slibes de forkerte steder ! MEGET vigtigt !!!!! Ellers kan messingbøsningen ikke sættes fast….