Vi fortsætter lidt med historien om det længste forhold jeg har haft…. Til en bil !
Min 1971 Plymouth har hængt ved siden 2008, og det bliver den sikkert ved med lidt endnu ? Bilen har givet mig utrolig mange gode oplevelser. Photoshoots, kørsler med nygifte, konfirmander, fulde gallatøser etc. etc. etc. – Folk er vilde med den sort/hvide cruiser.
En del af de Photoshoots den har været med til kan ses ved at klikke på dette billede:
Billedet her er taget at Jack Høier, og er et af de bedste der er taget af min bil, syntes jeg. “Desværre” dækker Danny’s fede 1967 Riviera for lidt af den, men det gør ikke billedet mindre fantastisk. Billedet blev taget en sommeraften i Sydhavnen, og det var første gang at jeg rigtig gav bilen nogle over nakken. Det resulterede dog i et motorophæng som blev revet over, og jeg måtte humpe bilen de 100 km hjem, med motoren sat fast med et stykke reb vi fandt på havnen.
Bilen har også været i utallige aviser, da fotografer og journalister også har fået øjnene op for andre biler end røde Mustanger 😉
Her f.eks et billede fra et Night Cruise i Slagelse denne sommer – Og nej… Det er IKKE en Pontiac !
Her kørsel for en Bank direktør i lokalområdet
Fremvisning på skolerne i området er et KÆMPEHIT ! Ungerne elsker at se dem på nært hold, og få lov at sidde i dem, tænde for blink og sirener. De er ikke spor bedre end ejeren. Han bliver også 8 år når han sidder bag rattet !
Men når en gammel bil bruges i det omfang, slides den. Og det skal der så bare rettes op på undervejs. Efter 2 sæsoner var motoren blevet en smule træt, så den blev rykket ud af bilen for et gennemsyn. Og som det ofte går, når man skiller 40 år gamle ting ad, så stod det langt værre til end først forventet. Så den blev til en større omgang.
Her har jeg og min trofaste medhjælper, Christian, fået hevet den 300 kg tunge klump ud af bilen.
Og så er det bare i gang med at skille det hele ad. Men har jo prøvet det før, så det skræmmer mig ikke.
Motorblokken blev afleveret hos Slagelse Cylinder Service, og blev kogt, honet og meget mere. Så nu står den næsten som da den var ny i 1971
Masser af nye dele blev indkøbt, og når man nu alligevel er i gang med at renovere den, kan man jo ligeså godt lige peppe den en smule op. Så anden knast, indsugningsmanifold og karburator blev det bl.a. til.
Og så en tur med malerspøjten i den originale MOPAR blå farve.
Og med alle de nye dele blev resultatet jo ganske godt !?
Så nu er den igen klar til at blive lagt på plads, startet op og indkørt efter alle kunstens regler. Og jeg må ha’ gjort det godt, for her 4 år senere kører den stadig fantastisk.
Og med den nye friske motor, var bilen klar til sommerens opgaver igen. Første opgave var at få lagt dette lykkelige par i lænker.
Galla kørsel i veteranbiler i alle afskygninger er også vældigt populært. Og her er studenterne også meget interesseret i at ankomme til festen i en gammel politibil. At få lov at sidde på bagsædet og råbe til sine lærere og medstuderende er noget de kan bruge.
Her 4 piger fra Roskilde, som havde fået et par flasker Asti med på turen, hvis jeg måtte bruge billederne på min side efterfølgende. Og det var de helt klar til. Chaufføren denne dag var dog ikke mig, men min betroede 2. chauffør, Michael.
Langt fra alle får lov at sidde bag roret i mine biler. Kun særlig udvalgte får nøglerne udleveret !
Her ankommer pigerne i bilen, til stor morskab for alle de fremmødte.
Min lidenskab for politibiler har givet mig mange venner i hele verdenen. Sommeren 2012 fik jeg f.eks besøg fra Holland af to andre “CopCar Collectors”. Desværre var de ikke heroppe i deres politibiler.
Den vogn har givet mig ubeskrivelig mange oplevelser. Kommer endda jævnligt til at tale med danske betjente, da jeg tit og ofte bliver bragt til standsning af dem. Dog kun fordi de er nysgerrige for at se hvad det er for en bil. Betjentene i mit eget område kender mig og mine biler, og hilser tit med blink og sirene når jeg møder dem.
Bilen vækker opmærksomhed, uanset hvor man parkerer den. Der går kun et øjeblik før folk flokkes om den. Der bliver taget billeder og sat fedtfingre… Men det har jeg efterhånden vænnet mig til. På træfpladser kan der holde den dyreste og mest sjældne muskelbil, men publikum er ved at falde over den for at komme hen og se på politibil. Noget jeg tit morer mig over 😉
Sådan her ser jeg gerne bilen, kort efter at den er blevet parkeret. Omringet af folk ! Her er den smidt af på en parkeringplads ved Rørvig Havn.
Her et eksempel til. Vi var inviteret med til et træf for Buick’er, selvom det er en Plymouth vi kører i. Noget vi nok ikke bliver inviteret til igen. Den gamle cruiser løb med al opmærksomheden da vi om eftermiddagen i samlet flok kørte til havnen for at spise en is. Her er vi lige landet og folk begynder at strømme til.
Og efter få minutter så det sådan her ud. Masser af folk omkring cruiseren, og ingen omkring de andre 😉
Det er virkelig en “Crowdpleaser” som de siger i USA
Og igen, bare lige for at understrege dens popularitet. Her er vi lige ankommet til Strøjer Automobilmuseum, da han i Juli måned havde åbent for publikum. Der var masser af fine biler på pladsen. Lamborghini’er, Ferrari etc. etc. – Men igen……. Ja, se selv !
Mange Photoshoots med forskellige fotografer er det også blevet til. Og når man er en smule fotointeresseret, som jeg, er det jo skønt at se hvordan fotograferne griber sagen an fra gang til gang.